
ZIUA NAȚIONALĂ A LECTURII 15 FEBRUARIE 2025
Proiect școlar organizat pentru stimularea lecturii
Denumirea proiectului: Uniți prin lectură
Parteneri: Biblioteca școlii – Bibliotecar GHEORGHIU RALUCA
Organizatori: Membrii ariilor curriculare de la Liceului cu Program Sportiv Alba Iulia
Locul de desfăşurare: Liceul cu Program Sportiv Alba Iulia – Sălile de clasă și biblioteca școlară
Participanţi: Elevii din ciclul primar, gimnaziu și liceu.
Data: 15 februarie 2025
Obiectivele acţiunii:
- Obiectiv general – Conştientizarea şi responsabilizarea elevilor cu privire la importanţa zilei de 15 februarie
- Obiective educaţionale –Stimularea gustului pentru lectura de plăcere
– Promovarea lecturii deschise
– Promovarea lecturilor plurale
– Prezentarea unor autori și titluri atractive
– Descoperirea valențelor formative, educative ale operelor literare
– Utilizarea informațiilor captate în formarea personalității elevilor
Descrierea proiectului
Într-un context în care motivația tinerilor pentru lectură este tot mai redusă, personalitatea lor fiind modelată de factori educativi adesea lipsiți de constanță valorică, Liceul cu Program Sportiv își propune să reunească elevii într-o preocupare comună – LECTURA ÎMPREUNĂ – într-o sărbătoare a schimbului de lecturi, idei și impresii, în care câștigători sunt toți participanții, începând de la clasele primare, continuând cu cele de gimnaziu și liceu.
Echipa de proiect
DIRECTOR – Mateica Daniela
DIRECTOR-ADJUNCT Opruța Sultana
Secretar – Cheran Nicoleta, Czifra Cristina
Profesori – Țuculete Marinela (coordonator)
Todoran Simona
Oltean Larisa
Costea Cristina
Jianu Liliana
Jurca Mirela
Medrea Alina
Mărcuș Corneliu
Mărginean Angela
Mihălțan Maria
Didin Dorin
Cristea Lucia
Perta Carmen
Marinca AnaMaria
Pașca AnaMaria
Mircea Dana
Muntean Alina Cornelia
Ianc Ramona
Șoit Georgeta
Constantin Loredana
Cos Daniela
Dobra Lavinia
Lancranjan Dafina
Lancranjan George
Doroga Marcela
Costea Bianca
Giurgiu Dorina
Ispas Lavinia
Pârvulescu Angela
Popa Maria
Barbu Viorela
Danciu Claudia
Kocsis Magdalena
Clasa | Tema activității | Activități | Locul de desfășurare | Coordonatoriactivitate |
III C | ”Ne împrietenim prin lectură” | – vizită la biblioteca liceului,
– citirea cu voce tare a unui pasaj din cartea preferată, – prezentarea cărții preferate. |
Bibliotecașcolii | – prof. înv. primar Mărginean Angela
– bibl. Gheorghiu Raluca |
VIIA | Șezătoare literară | – Galeria scriitorilor | Sala de clasă | Țuculete Marinela |
V B | Să iubim lectura | – Lectură în limba engleză | Sala de clasă | Medrea Alina |
VI C | Apetența pentru lectură | – Recenzie de carte | Sala de clasă | Costea Cristina |
VI B | Recunoașteți autorul | – Lectura în limba engleză | Sala de clasă | Jurca Mirela |
V E | Toată școala citește | – Cărți din afara lecturii școlare | Școala Micești | Jianu Liliana |
V A | Maraton al lecturii | – Cititorul cel mai activ | Sala de clasă | Oltean Larisa |
IX B | Prolectură | – Jurnale de lectură | Sala de clasă | Mărcuș Corneliu |
VI A | Cartea anului | – Fragmente din cartea cea mai citită | Sala de clasă | Mihălțan Maria |
VIII A | Promovăm lectura | – Cel mai bun afiș de promovare a lecturii | Sala de clasă | Todoran Simona |
VIII C | Îți recomand o carte | – Maraton al lecturii | Sala de clasă | Didin Ioan |
VII B | Lectura este un mod de viata
|
Cartea preferată | Sala de clasă | Cristea Luciana |
V D |
Importanța lecturii |
Citirea cu voce tare a unui text | Sala de clasă | Perta Carmen |
IX A | Cartea preferată
|
Fragmente din cartea preferată | Sala de clasă | Marinca AnaMaria |
VII C
|
Citate compozitori
|
George Enescu | Sala de clasă | Pasca AnaMaria |
VI D | Cartea preferata
|
Jurnal de lectura | Sala de clasă | Mircea Dana |
X A | Citate preferate
|
Maraton al lecturii | Sala de clasă | Ianc Ramona |
VII D |
Povestiri ortodoxe |
Fragmente din cartea ,,Povestiri ortodoxe”de Anton Cehov | Sala de clasă | Soit Georgeta |
V A | Importanta lecturii
|
Citate a unor scriitori celebri | Sala de clasă | Constantin Loredana |
VIII B | Sa iubim lectura
|
Prezentarea cărții preferate | Sala de clasă | Cos Daniela |
V D | Recreatia mare
|
Lecturarea unor fragmente din cartea lui M.Santimbreanu | Sala de clasă | Dobra Lavinia |
X B | Messi | Povestea băiatului devenit legendă | Sala de clasă | Muntean Alina Cornelia |
XI A |
Iubim lectura |
Prezentarea cărții preferate | Sala de clasă | Lăncrănjan Dafina |
XII A | Cartea preferata
|
Jurnal de lectura | Sala de clasă | Lăncrănjan George |
I B |
Cartea-comoara cea mai de preț |
Ateliere de scriere creative, personaje din povești, prezentarea cărții preferate | Sala de clasă | Doroga Marcela
Costea Bianca |
VII D | Lectura – o pasiune
|
Convinge-mă să citesc! | Sala de clasă | Giurgiu Dorina
|
II C | Iubim lectura
|
Să ascultăm o poveste | Sala de clasă | Ispas Lavinia |
II B | Cartea preferată | Personajul meu | Sala de clasă | Pârvulescu Angela
Popa Maria |
III A | În lumea minunată a cărților | Personajul preferat | Sala de clasă | Barbu Viorela |
III D | Ceea mai frumoasă carte | Recenzii | Sala de clasă | Kocsis Magdalena |
I D | Cartea preferată | Desen | Sala de clasă | Danciu Claudia |
Modalităţi de valorificare a lecturilor
- a) corespondenţe literare
- identificarea de similarităţi cu alte opere şi alte personaje,din literatura română şi cea universală, prin prezentarea în paralel a unor stiluri literare similare.
- b) dialoguri memorabile
- redactarea de compuneri-tip dialog cu personaje îndrăgite, verificându-se dacă mesajele operelor literare au fost înţelese şi dacă aventurile personajelor au fost plăcute de elevi.
- c) limbajul artistic literar-menţinerea în actualitate
- utilizarea secvenţelor de text/citate pe care elevii le-au selectat în fişe-în variate compuneri-descriptive şi narative.
- dezbaterea şi analiza secvenţelor de citat, în vederea înţelegerii termenilor regionali şi arhaici, pentru păstrarea gustului pentru literatură;
- liste de cuvinte necunoscute sau atractive;
- lectura o pasiune sau o obligaţie-chestionare.
- Vizionarea unor colecţii de carte rară;
- Sala de lectură-un spaţiu de recrere
- alfabetizare-propunerea de selectare a autorilor prin iniţiala numelui = moment de lucru în bibliotecă, de cercetare şi selectare de informaţii, pentru stimularea imaginaţiei şi a interesului elevilor;
- periplu geografic-fixarea unor puncte de reper pentru scriitorii cunoscuţi pe o hartă subiectivă a lecturii, urmând ca până la sfârşitul anului şcolar harta să fie îmbogăţită şi cu alţi scriitori;
- elevii vor avea o hartă individuală pe care vor lucra,iar în clasă va exista o hartă mare pe care se lipesc, treptat, pe măsura parcurgerii unor scriitori, date despre aceştia, imagini sau fragmente de citat.
- d) personajele-imagini din realitate
- reactualizarea lecturilor-recitirea şi evidenţierea trăsăturilor unor personaje, din opere literare cunoscute şi parcurse în clasele mai mici, dar şi citite suplimentar;
- micul detectiv-găsirea operelor literare şi a autorilor în care apar câteva personaje;
-povestirea secvenţelor reprezentative în care apar unele personaje
- portrete îndrăgite – găsirea operelor literare în care apar anumite imagini(cu personaje sau secvenţe întregi desenate)
- întocmirea de portrete de personaje în urma lecturilor parcurse-desene
Materiale folosite
- diferite volume de proză și versuri în exemplare numeroase;
- hârtie, culori, acuarele, xerox, planșe de flipchart, tabla digitală, laptopul etc;
Evaluarea :
- se face treptat, pe măsura desfășurării fiecărei activitați, urmând ca la final să se realizeze o expoziție cu materialele obtinute;
- proiectul este popularizat în cadrul întrunirilor de catedră, evenimentelor prilejuite de Ziua Școlii.
Diseminarea reazultatelor se va face on-line.
Rezultate aşteptate:
- Dezvoltarea imaginaţiei şi a capacităţii de exprimare;
- Cultivarea unor atitudini pozitive, de admiraţie şi respect pentru lectură;
- Exersarea talentelor literare şi a creativităţii plastice;
- Stârnirea interesului pentru lectura documentară;
- Cunoaşterea şi reproducerea a cât mai multe texte literare și citate;
- Încurajarea competitivităţii şi a performanţei;
- Augmentarea laturii artistice a personalităţii elevilor;
Fii primul care comentează