- 43% dintre conaționali pornesc electrocasnicele în cursul săptămânii și doar 6,5% în zilele de weekend;
- 51% uită telefonul mobil la încărcat peste noapte;
- 72% se uită la televizor între 2 și 6 ore/zi, iar 50% îl lasă pornit când fac activități casnice;
Doar 5,3% dintre români obișnuiesc să pună în funcțiune, după ora 22.00, diverse aparate electrocasnice, precum mașina de spălat și uscătorul de rufe, dar aproape 59% din totalul celor chestionați ar fi dispuși să își spele mai des rufele noaptea sau să facă diverse alte activități care implică electrocasnicele dacă ar beneficia în acel interval orar de un tarif al energiei electrice mai avantajos, reiese dintr-o cercetare sociologică realizată pentru platforma despre-energie.ro, un proiect al companiilor E.ON și Delgaz Grid*.
Sistemul tarifelor diferențiate pe paliere orare de consum înseamnă că, practic, prețul energiei electrice nu mai este constant pe parcursul întregii zile ci diferă în funcție de intervalul orar în care este consumată. Acesta este mai mic pe zona de noapte față de un tarif nediferențiat, dar mai mare pe zona de zi. Prin aceste tarife clientul este stimulat să-și „mute” o parte importantă a consumului din intervalele în care cererea de energie este mare, implicit și prețurile, în intervale în care cererea este scăzută, la fel și prețul.
Aplicarea acestor tipuri de tarife presupune existența unor contoare inteligente care să poată înregistra consumul de energie pe fiecare dintre zonele orare. Tarifele diferențiate permit realizarea de economii la factură, în condițiile păstrării aceluiași consum, dar modificând distribuția acestuia.
În prezent, conform studiului citat, 45% dintre români declară că utilizează aparatura electrocasnică (mașina de spălat rufe, cea de vase, uscătorul de rufe etc) atunci când au nevoie, indiferent de oră, 43% afirmă că fac acest lucru în cursul săptămânii, în intervalul 07.00-22.00, iar alți 6,5% preferă zilele de weekend, fără a alege un interval orar anume.
Într-o proporție extrem de ridicată (87%) românii sunt conștienți de faptul că aparatura electronică și cea electrocasnică consumă energie chiar și atunci când se află în stand-by, adică nu este pornită. Doar 13% au recunoscut că nu știau acest lucru. Circa 66% dintre cei chestionați și-au format un obicei din a scoate din priză electrocasnicele și electronicele atunci când pleacă de acasă o perioadă de timp mai lungă, în concediu, de exemplu. Circa 23% spun că fac acest lucru doar uneori, iar 11%, deloc.
Majoritatea românilor (51%) lasă telefonul mobil, peste noapte, la încărcat, alți circa 27% spun că doar uneori se întâmplă asta, în timp ce peste 21% reîncarcă bateria numai ziua. Pe de altă parte, peste 44% dintre participanții la sondaj admit că lasă mobilul în priză chiar dacă acesta s-a încărcat, lucru care se întâmplă sporadic și în cazul altor circa 30%. Interesant de reținut este că cei mai mulți dintre posesorii de telefoane mobile (peste 58%) sunt conștienți de faptul că încărcătorul lăsat în priză continuă să consume energie, chiar și după ce mobilul a fost decuplat. Nu știau acest aspect circa 20%, iar aproape 22% spun că au această informație, dar că este vorba despre un consum nesemnificativ de energie.
În ceea ce privește timpul petrecut în fața televizoarelor, 72% dintre români alocă acestei activități între minimum 2 ore și maximum 6 ore pe zi (45% stau în fața ecranelor între 2 și 4 ore/zi, iar circa 27%, între 4 și 6 ore/zi). Peste 6 ore zilnic obișnuiesc să stea 19% dintre cei chestionați, în vreme ce 8,8% nu au stat să calculeze timpul în care stau cu telecomanda televizorului în mână. Jumătate dintre respondenți recunosc că lasă televizorul pornit și atunci când fac diverse activități casnice, dar totuși există și o categorie numeroasă de respondenți (45,3%) care spun că au grijă să îl oprească în astfel de situații.
Despre-energie.ro
Platforma despre-energie.ro, un proiect susținut de companiile E.ON și Delgaz Grid, a fost lansată în anul 2020 cu obiectivul de a deveni, pentru consumatorii de electricitate și gaze, una dintre principalele surse de informare și, în același timp, de explicare, într-un limbaj clar și accesibil, a evoluțiilor relevante și de impact de pe piața de energie, dar și să îi ghideze pe cititori în drumul prin acest univers complex astfel încât să poată lua decizii corecte privind tot ceea ce ține de energia și sursele de energie din propriile gospodării.
* Cercetarea sociologică a fost realizată de Sondaje Marketing Relaţii Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro, un proiect al E.ON și Delgaz Grid, în perioada 26.08-11.09.2024, pe un eșantion de 1.004 de utilizatori online, cu o marjă de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populația adultă a României, dar asumând limitările din derularea online.
Fii primul care comentează