O nouă și modernă legătură cu rețeaua rutieră europeană a Țării Moților din județul Alba

ADR Centru anunță semnarea primului contract de finanțare pentru reabilitarea drumurilor județene prin Programul ”Regiunea Centru” 2021-2027.

Odată cu realizarea recepției lucrărilor la cea mai mare investiție în domeniul rutier din Alba, autoritățile administrației publice locale demarează un nou proiect ambițios în zona montană din nord-vestul județului!

Azi, la noul sediu al Consiliului Județean Alba, a fost semnat primul contract din cadrul Programului ”Regiunea Centru” 2021-2027 prin care se care reabilitează un drum județean. Este vorba de drumul care intersectează, la Ponor, actuala ”Transapuseana”, pornind de la Sălciua până la Teiuș, prin comunele Ponor, Râmeț și Stremț. Acest drum – în lungime de aproape 40km și în momentul de față aproape impracticabil pe unele porțiuni – face legătura între Autostrada Sebeș-Turda și DN1 către drumul național DN 75, care leagă Turda de Câmpeni și merge mai departe, până la Ștei, în Bihor. Astfel, cu resurse europene nerambursabile, pe parcursul a două perioade de programare europeană, Consiliul Județean Alba asigură conectivitatea arealului Munților Apuseni cu coridoarele de transport europene şi naţionale.

 Contractul de finanțare pentru proiectul ”REABILITARE ȘI MODERNIZARE DRUM JUDEȚEAN DJ750C: SĂLCIUA DE SUS (DN 75) – DEALU CASELOR – VALEA LARGĂ – VALE ÎN JOS – PONOR – RÂMEȚ – VALEA MĂNĂSTIRII – GEOAGIU DE SUS – STREMȚ – TEIUȘ (DN 1)”, a cărui valoare totală este de peste 210 milioane lei, a fost semnat de către Președintele CJ Alba, domnul Ion Dumitrel și domnul Simion Crețu, Director General ADR Centru, reprezentând instituția finanțatoare, în prezența vicepreședinților CJ Alba – Marius Hațegan și Dumitru Fulea, alături de primarii localităților pe care le traversează acest drum: Mirel Hălălai din Teiuș, Traian Ștefan Popa din Stremț, Vasile Raica din Râmeț, Petruț Bujor din Ponor și Vasile Lombrea din Sălciua, în fața reprezentanților echipelor de implementare a proiectului și mass-media.

Județul Alba este situat pe coridoarele principale de transport rutier și feroviar din România fiind, în același timp, în apropierea aeroporturilor internaționale Cluj-Napoca, Sibiu și Târgu Mureș, cu conectivitate rapidă către Brașov și Timișoara. Astfel, Alba are asigurată conectivitatea la rețelele de transport naționale și europene. Magistralele de linii CF M200 și M300, autostrăzile A1, A10 și A3, împreună cu DN67C (Transalpina), DN74 și DN75 fac accesibil acest județ din orice direcție a țării.

  „Am semnat astăzi un proiect foarte important, ce va deschide noi perspective pentru aproape 55.000 locuitori din comunitățile aflate în această zonă a județului Alba. Prin această investiție vorbim nu numai de creștere economică într-o zonă mai puțin favorizată a județului nostru, dar și de valorizare a unei rute culturale și de credință a neamului nostru românesc. Acest drum, pe care regăsim lăcașuri de cult unice în România, se întrepătrunde cu ”Transapuseana” și reabilitarea sa va duce la dezvoltarea turismului și creșterea calității vieții în această zonă. Efectele benefice ale acestei investiții se vor face resimțite rapid pentru locuitorii de aici și nu doar pentru ei. Sprijinul Consiliului Județean pentru administrațiile locale demonstrează că se pot face lucruri importante pentru comunitățile locale și mă bucur că avem astăzi onoarea de a fi noi cei care contractăm prima cerere de finanțare depusă pentru finanțare pe acest domeniu în Regiunea Centru în perioada de programare 2021-2027”,  a precizat domnul Ion Dumitrel, Președintele Consiliului Județean Alba.

Drumul județean DJ750C, propus spre reabilitare cu fonduri în valoare totală de peste 42 milioane euro, din care suma nerambursabilă solicitată este de peste 23,3 milioane euro, străbate zona Munților Apuseni și face legătura între localitățile de pe Valea Arieșului, pornind din DN75 în comuna Sălciua și finalizându-se în orașul Teiuș, la intersecția cu DN1. Drumul facilitează legătura dintre microregiunea Munților Apuseni și microregiunea Mureșului, traseul fiind format din 2 tronsoane cu o lungime totală de 38,093 km, între care se află interpus un sector de cca 12,4 km din DJ107I, recent reabilitat. Această rută  a DJ750C străbate teritoriul GAL Munții Metaliferi, Trascău și Muntele Mare și GAL Pe Mureș și pe Târnave, prin intermediul cărora se finanțează proiecte de dezvoltare locală, în timp ce patru din cele 5 UAT-uri ale zonei traversate de acest drum (UAT Sălciua, UAT Ponor, UAT Râmeț și UAT Stremț) sunt incluse în Zona Montană Defavorizată a județului, afectată de dezavantaje naturale dar și structurale.

Arealul traversată de DJ750C dispune de o concentrare mare a resurselor naturale și antropice care poate genera dezvoltarea turismului montan, cultural-științific, a ecoturismului, agroturismului și a turismului religios. Drumul care va fi modernizat traversează parțial arii naturale protejate și Situri Natura 2000, în zonă fiind 7 rezervații naturale, între care cele mai cunoscute sunt: Cheile Geogelului, Vânătarele Ponorului și Cheile Râmețului. Întregul areal este bogat în monumente istorice: biserici de lemn, situri arheologice, muzee etnografice și abundă de evenimente culturale prin care sunt valorificate tradițiile și obiceiuri populare din Munții Apuseni.

”Consiliul Județean Alba este deosebit de interesat de îmbunătățirea conectivității tuturor zonelor județului cu principalele artere rutiere și de feroviare de pe culoarul Mureșului și al Târnavelor. În această perioadă va avea loc recepția lucrărilor la cel de-al doilea tronson al drumului DJ107I, denumit ”Transapuseana”, care este și cea mai mare investiție într-un drum județean din România, cu o valoare totală a proiectului de circa 73 milioane euro, cea mai mare parte a finanțării provenind din fonduri europene prin POR 2014-2020. Astfel, județul Alba a realizat în urmă cu 15 ani, cu fonduri Phare în valoare de aproape 10 milioane euro, ”Drumul Vinului” – conexiunea dintre municipiile Blaj și Târnăveni. Ulterior, în perioada 2077-2013 a investit o sumă similară în două șosele din zona montană, una în nord-vest, pentru a lega zona Buru de municipiul Aiud și una în sud, pe vechiul ”Drum al Regelui”: Jina-Șugag. În recent încheiata perioadă de programare europeană, pe lângă ”Transapuseana”, au mai fost finanțate 3 sectoare de drumuri județene care necesitau investiții, în zona sub-montană a Apusenilor. Iată că acum este finanțat proiectul prin care se valorifică o conexiune importantă de pe Valea Arieșului spre Valea Mureșului, deschizând astfel zona spre activități economice durabile. Valoarea tuturor acestor proiecte de investiții în infrastructura rutieră realizate de CJ Alba în ultimele două decenii depășește 150 milioane de euro, pentru modernizarea a mai mult de 200 km de drumuri județene. La nivel regional, pe apelul de proiecte privind modernizarea infrastructurii rutiere județene pentru creșterea conectivității acesteia cu rețele majore de transport naționale și europene avem semnate șase contracte de finanțare, în valoare totală de peste 120 milioane euro, 5 dintre aceste proiecte fiind etapizate din perioada 2014-2020, acesta de la Alba fiind primul depus în actuala perioadă de finanțare”, a declarat domnul Simion Crețu, director general ADR Centru.

Documentaţia tehnico-economică pentru proiectul propus pentru reabilitarea si modernizarea DJ 750C pe traseul Sălciua de Sus (DN75)-Dealu Caselor-Valea Larga-Vale în Jos-Ponor-Râmeț-Valea Mănăstirii-Geoagiu de Sus-Stremț-Teiuș (DN1), pe o lungime de 38,093 km, indică faptul că valoarea totală a investiției este de 210.304.218,64 lei, valoarea eligibilă a proiectului fiind de 118.876.221,76 lei, din care 116.498.697,32 lei reprezintă finanțarea nerambursabilă din Bugetul FEDR și Bugetul de Stat al României. Diferența o reprezintă contribuția Consiliului Județean Alba la cheltuielile eligibile și neeligibile ale proiectului. Beneficiarul estimează că durata derulării întregii investiției este de 36 luni, până în august 2027.

Proiectul de Reabilitare si modernizare a drumului județean DJ750C cuprinde lucrări pentru realizarea de 11 stații noi de autobuz, toate prevăzute cu alveolă și trecere de pietoni iluminate cu led fotovoltaic, amplasarea a 2 stații de reîncărcare pentru vehicule electrice, crearea a 8 segmente de aliniamente de arbori si arbuști situate de-a lungul celor două tronsoane de drum, amplasarea de indicatoare rutiere noi, înlocuirea parapetului existent și amplasarea de parapet suplimentar, pentru completarea celui existent. Se vor amenaja platforme de încrucișare pentru autovehicule în zonele de drum îngustat, piste de biciclete și se reface integral semnalizarea orizontală și verticală a drumului, fiind realizate marcaje longitudinale, transversale și diverse alte lucrări.

Pentru mai multe detalii, puteți consulta fișa de proiect atașată. Pentru a consulta lista contractelor semnate până în prezent în Regiunea Centru, puteți consulta site-ul programului, secțiunea https://www.regiocentru.ro/harta-proiecte/.

Dacă doriți informații în timp real despre PR Centru și alte oportunități, puteți instala aplicatia PRoCentru, disponibilă pe Android sau iOS. Pe website-ul programului www.regiocentru.ro, în secțiunea implementare program sau comunicare, găsiți mai multe situații, informări, harta contractelor și listele de beneficiari.

Despre Redacția ProAlba 39420 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*