Economia, între teorie și practică| O rubrică semnată de Ionela Gavrilă-Paven. Azi, despre Fairplay în economia jocului

Ne-am obișnuit în ultimul timp să utilizăm cuvinte preluate din limba engleză în limbajul curent. Un astfel de termen este cel de fairplay, care mi-a apărut ca o provocare zilele trecute, deoarece nu pot spune că sunt un fan al fotbalului. Totuși, persoana din imagine mi-a adus aminte de zilele anilor ’90 în care urmăream, alături de familie, meciurile echipei naționale, cele binecunoscute de la Campionatul Mondial din 1994 și Campionatul European din 1996. Miodrag Belodedici, un om deosebit, legendă a sportului românesc, de o modestie impresionantă, pe care am avut ocazia să îl primim în cadrul Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia și în orașul nostru, care ne povestea nostalgic, că își amintește cu drag de Alba Iulia. Provocarea din această săptămână se referă la abordarea termenului de fairplay din perspectivă economică. Este important un comportament corect (ca să folosim termenul în limba română) în economie? Este apreciat sau evitat atunci când adoptăm decizii economice?

Fairplay-ul sau comportamentul corect, dacă îl apreciem din perspectiva sportivă, se referă la acceptarea de către toți participanții la o activitate sportivă a unui set de reguli, pe care să îl aplice unitar. Aceasta înseamnă respectarea adversarilor din cadrul competiției, respectarea regulilor, acceptarea deciziilor luate de arbitrii, precum și un comportament adecvat față de publicul spectator. Prin extindere, înseamnă acceptarea cu demnitate a unei înfrângeri, inclusiv cu strângerea mâinii adversarului și felicitarea acestuia pentru jocul corect pe care l-a realizat și care i-a adus victoria. De cealaltă parte, înseamnă sărbătorirea victoriei cu bun simț și eleganță, fără umilirea adversarului, promovând acel spirit al egalității pe teren, indiferent care este acesta, și a luptei prin forțe proprii fără intervenții din afara acestui teren.

Întorcându-ne la „terenul” economiei și la „jocul” economic, oare cum putem vorbi despre fairplay în competiția economică în care scopul este de a câștiga cât mai mult, în termeni de vânzări, cifră de afaceri, profit sau cotă de piață? Realitatea economică îi pune pe antreprenori în fața situației de a face față schimbării regulilor în timpul jocului. Ne referim aici la cadrul legal care ar trebui să asigure continuitate și predictibilitate firmelor din mediul de afaceri românesc, nu experimente care pun presiune pe deciziile antreprenorilor legate de continuitatea într-o formă sau alta a activității, cu implicații cât mai mici asupra angajaților și clienților. Fairplay înseamnă să respectăm câștigurile realizate și declarate corect, profitul obținut în condiții normale, care permite unei firme o dezvoltare sănătoasă din punct de vedere financiar. Fairplay nu presupune transferarea golurilor bugetare asupra unor antreprenori care nu au prevăzute în planurile de afaceri și strategiile gândite pentru afacerile pe care le conduc, schimbările de fiscalitate realizate și aplicate haotic, fără să existe fundamentare sau previziune a impactului acestora.

Referindu-ne la antreprenor, comportamentul corect înseamnă încercarea de a face față tuturor acestor schimbări și turbulențe abătute asupra mediului de afaceri, într-o manieră în care nu afectează în mod negativ activitatea celorlate firme de pe piață și nici nu face compromisuri pentru ceea ce înseamnă calitatea produselor și serviciilor oferite clienților. Acest comportament corect este cel care va face diferența și în selectarea clientelei, fiind unul dintre motivele pentru care un client alege să rămână fidel unei firme (mărci sau brand) chiar și în perioadele în care firma se confruntă cu dificultăți, având certitudinea că prețul pe care îl plătește este unul corect pentru ambele părți: client și producător.

Ionela Gavrilă-Paven,

Conf.univ.dr. Facultatea de Științe Economice, Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, Domenii de interes: economie-economie europeană-dezvoltare regională.

Membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, Filiala Alba.

Despre Redacția ProAlba 38067 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*