Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 19.02.- 23.02.2024, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relaţiilor de muncă:
Total unităţi controlate: 43
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 788
Din care – femei : 408
Număr deficienţe constatate: 104
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : – 8 din care :
– 4 Avertismente
– 4 Amenzi – 66.500 lei ( din care 1 amendă de 60.000 lei pentru 3 persoane depistate in lucru fără forme legale de angajare-art.260 alin.1.lit.”e” Codul Muncii );
Principalele deficienţe constatate în controale:
- primirea la muncă a persoanelor fără intocmirea in formă scrisă a contractelor individuale de muncă;
- nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
- nu au fost eliberate la încetarea activității, adeverințele de vechime;
- contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
- nu au fost achitate salariile, la data stabilită în contractele individuale de muncă;
- neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
- neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
- nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
- dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
- nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
- nu se păstrează la punctele de lucru ale societății, copii ale contractelor individuale de muncă;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 29
Număr deficienţe constatate: 70
Număr de măsuri dispuse : 70
Angajatori sancționați: 11
Nr. sancţiuni aplicate: – 20 din care:
– 16 avertismente;
– 4 amenzi in valoare de 13.500 lei.
Nr.evenimente in curs de cercetare : 2
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori : 2
Principalele deficienţe stabilite în controale:
- Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
- Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
- Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
- Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
- Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
- Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
- Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.
Fii primul care comentează