Vezi activitatea Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba în anul 2012

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba vă face cunoscută activitatea desfășurată de-a lungul întregului an 2012.

Situația șomajului înregistrat în anul 2012

La sfârşitul anului 2012, figurau în evidenţele A.J.O.F.M. Alba un număr total de 14.924 someri, dintre care: 5.871 indemnizaţi şi 9.053 neindemnizaţi. Din numărul total al şomerilor înregistraţi sunt  6.627 femei. Rata şomajului, la nivelul judeţului Alba,  la finele lunii decembrie   2012 este de  8,71%.

REALIZAREA OBIECTIVLOR PROGRAMULUI PENTRU OCUPAREA FORTEI DE MUNCA SI ALE PLANULUI DE FORMARE PROFESIONALA IN ANUL 2012 LA NIVELUL JUDETULUI ALBA

Rezultatele implementarii Programului de ocupare a fortei de munca in anul 2012

Obiectivul general al Programului judetean pentru ocuparea fortei de munca in anul 2012, prevede incadrarea in munca a cel putin 5.900 persoane. Pana la data de 31.12.2012  un numar total de  4.811  persoane au revenit pe piata muncii.

Cele 4.811 locuri de munca ocupate sunt rezultatul aplicarii urmatoarelor masuri active:

Informare si consiliere profesionala

In perioada 01.01.2012 – 31.12.2012  un numar total de 20.572 persoane au beneficiat de servicii de informare si consiliere profesionala.

Serviciile de informare si consiliere profesionala au fost acordate gratuit iar monitorizare acestor servicii s-a efectuat pe:

a)         categorii de varsta astfel :

–           5.004    persoane sub 25 de ani

–           3.912    persoane cu varsta intre  25 – 34 ani

–           5.366    persoane cu varsta intre  35 – 45 ani

–           6.290    persoane cu varsta mai mare de 45 ani

b)         studii :

–           3.703    persoane cu scoala generala incompleta

–           5.125    persoane absolventi de scoala generala

–           3.238    persoane absolventi de scoli profesionale

–              612    persoane absolventi de scoli de arte si meserii

–           5.822    persoane absolventi de liceu

–              219    persoane absolventi ai scolilor postliceale

–           1.853    persoane absolventi de studii superioare

Serviciile de consiliere si orientare profesionala au avut ca rezultat :

–           incadrarea in munca a  658  persoane

–           inscrierea la programe de formare a  1178  persoane

Formarea profesionala

Formarea profesionala este o masura activa definitorie pentru desfasurarea profilului profesional al oricarei persoane aflate in cautarea unui loc de munca, stiut  fiind faptul ca prin asigurarea cresterii diverisficarii competentelor profesionale ale somerilor se ating, concomitent, doua obiective specifice: satisfacerea cerintelor imediate pe piata muncii si cresterea sanselor de ocupare in munca a somerilor .

Pentru anul 2012 s-a prevazut prin Planul judetean de formare profesionala cuprinderea în cursuri de formare profesionala a   1.000  persoane.

In perioada ianuarie-decembrie  2012  s-a organizat la solicitarea persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca un numar total de 52 programe de formare la care au fost inscrisi 1.178 someri  din care 146 au suportat contravaloarea cursurilor fiind persoane ocupate : (agent vanzari: 17 persoane – un curs; bucatar:  87 persoane  – 4 cursuri; contabil:  41 persoane – 2 cursuri;  cofetar, patiser: 46 persoane – 2 cursuri;  cosmetician:19 persoane – un  curs; croitor imbracaminte dupa comanda: 19 persoane – un curs;  electrician instalatii si echipamente electrice industriale: 49 persoane – 2 cursuri; fierar betonist: 15 persoane – un curs; frizer, coafor, manichiurist, pedichiurist: 108 persoane – 4 cursuri; inspector resurse umane: 92 persoane – 4 cursuri; instalator apa canal: 22 persoane – un curs; ingrijitoare batani la domiciliu: 43 persoane – 2 cursuri; ingrijitoare copii: 56 persoane –  2 cursuri: lucrator in comert: 231 persoane –  9 cursuri; lucrator finisor pentru constructii: 82 persoane – cursuri ; operator introducere, validare si prelucrare date: 58 pers – 3 cursuri; ospatar (chelner) vanzator in unitati de alimentatie: 37 persoane – 2 cursuri; operator la masini unelte cu comanda numerica: 111 persoane – 6 cursuri; sudor: 20 persoane – un curs; zugrav, ipsosar, tapetar, vopsitor: 26 persoane  –  un curs.

In cadrul sedintelor de consiliere acordate persoanelor in cautarea unui loc de munca, premergatoare serviciilor de formare profesionala se are in vedere ca procesul de pregatire profesionala sa porneasca de la analiza nevoilor de formare, cu scopul de a raspunde unor nevoi reale de personal calificat al agentilor economici.  In acest scop prin accesarea fondurilor europene s-a urmarit o diversificare a meseriilor , astfel incat pe linga cele in care AJOFM este autorizata,  in anul 2012 s-au organizat  cursuri de calificare/recalificare si in meserii de : agent vanzari, zugrav, ipsosar, tapetar, vopsitor.  In perioada ianuarie – decembrie 2012 –  cu fonduri europene  s-au organizat 25 programe de formare la care au fost cuprinse 620 persoane aflate in cautarea unui loc de munca in urmatoarele ocupatii : agent vanzari, lucrator in comert, operator la masini unelte cu comanda numerica, lucrator finisor pentru constructii, croitor imbracaminte dupa comanda, cofetar, patiser, ospatar (chelner) vanzator in unitati de alimentatie, ingrijitoare copii, ingrijitoare batrani la domiciliu, instalator apa canal, zugrav, ipsosar, tapetar, vopsitor, Inspector resurse umane, frizer, coafor, manichiurist, pedichiurist.

Putem aprecia faptul ca la aceasta data peste 53 % din cheltuielile cu formare profesionala sunt  suportate din fonduri europene iar planul de formare s-a realizat in cele 12 luni ale anului 2012 ceea ce ne face sa concluzionam faptul ca exista o nevoie de formare a persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca.

Stimularea încadrarii în munca a absolventilor institutiilor de învatamânt

Una dintre masurile de prevenirea a somajului si stimularea ocuparii tinerilor absolventi ai institutiilor de învatamânt este subventionarea angajatorilor pentru încadrarea în munca acestei categorii de persoane, subventionare care se acorda diferentiat în functie de nivelul studiilor absolvite de cel angajat. Utilizarea tuturor mijloacelor de informare în masa cu privire la masurile active destinate tinerilor, informarea si consilierea privind cariera tinerilor din anii terminali de studii a facut posibila angajarea a 445  absolventi, din care 140  prin subventionarea locurilor de munca.

Din numarul de 140   absolventi subventionati,  3 persoane sunt  absolvente  de invatamant primar, 3 persoane sunt absolvente  a ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii, 41 sunt absolventi ai invatamintului liceal, 9  absolventi ai invatamantului  postliceal si 87 sunt  absolventi de invatamant superior.  Se remarca disponibilitatea angajatorilor de a accesa aceasta masura activa pentru a acorda o sansa in primul rand absolventilor de studii superioare.

Din cei  445  absolventi încadrati, 107  au beneficiat de prima de incadrare prevazuta de lege, prima egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data acordarii (500 lei).

Încadrarea în munca a somerilor înainte de expirarea perioadei de  indemnizare

În scopul prevenirii şomajului de lungă durată şi stimulării şomerilor de a se încadra în muncă înainte de expirarea perioadei de indemnizare, s-au acordat alocaţii pentru un număr de  370  şomeri, din care 197   sunt femei.

Structura pe grupe de vârstă a persoanelor beneficiare de alocaţii pentru încadrarea înainte de expirarea indemnizaţiei de şomaj se prezintă astfel:

•              18   persoane cu vârsta mai mică de 25 ani;

•             78   persoane au vârsta cuprinsă între 25-35 ani;

•           139   persoane au vârsta cuprinsă între 35-45 ani;

•           135   persoane au vârsta de peste 45 ani.

Această măsură s-a dovedit mai eficientă la persoanele cu varsta peste 45 de ani ceea ce demonstrează că persoanele din aceasta categorie detin o experienta profesionala bogata precum si calificari in domenii diverse de activitate si nu in ultimul rand accepta criteriile impuse de angajatori, fenomen înregistrat şi pe parcursul întregului an 2011.

Încadrarea în munca a persoanelor cu vârsta de peste 45 ani, someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale sau someri care mai au 3 ani pana la varsta de pensionare

Şomajul în rândul acestor categorii de persoane constituie una din problemele stringente ale pieţei forţei de muncă. In perioada ianuarie-decembrie 2012 au fost încadrati in munca din aceasta categorie   un numar total de 2.851 şomeri din care 875 cu subventionarea locului de munca.

Dupa mediul de provenienta persoanele încadrate din aceasta categorie se structureaza astfel:

–            1.271  persoane din mediul urban

–             1.580  persoane din mediu rural

Dupa statutul persoanei inregistrate persoanele incadrate din aceasta categorie pentru care s-au subventionat locurile de munca (875) se structureaza astfel :

–      386    someri neindemnizati

–      489    someri indemnizati

Aceste date sunt relevante pentru a concluziona faptul ca aceasta masura activa creaza locuri de munca in primul rand pentru someri neindemnizati – grup tinta care se confrunta din ce ce in mai mult cu fenomenul somajului si riscul de a se reintegra pe piata muncii cu dificultate respectiv de a face parte din categoria somerilor de lunga durata.

Încadrarea în munca prin stimularea mobilitatii fortei de munca

Pana la 31.12.2012 au beneficiat de aceste stimulente financiare 79  persoane, si anume 16  persoane s-au încadrat intr-o localitate la o distanta mai mare de 50 de km fata de  domiciliul stabil (aceste persoane au primit o prima de încadrare in suma 1000 lei),  iar 63 persoane s-au încadrat in alta localitate cu schimbarea definitiva a domiciliului  (aceste persoane au primit o prima de instalare de 3500 lei).

Din punct de vedere al vârstei, măsura a avut un efect mai mare asupra categoriei de vârstă cuprinsa intre 25 si 35, beneficiarii acestei măsuri active grupându-se după cum urmează:

•             21  persoane cu vârsta sub 25 ani;

•            24  persoane au vârsta cuprinsă între 25 şi 35 ani;

•            18  persoane au vârsta cuprinsă între 35 şi 45 ani;

•            16  persoane cu varsta peste 45 de ani

Încadrarea în munca a persoanelor cu handicap

Prin aplicarea setului de masuri active prevazute pentru promovarea incluziunii sociale a persoanelor cu handicap,a serviciilor personalizate pentru acest grup tinta, s-a reusit încadrarea în munca, pana la data de 31.12.2012 a 18  persoane fara subventionarea locului de munca si  5 persoane  cu subventionarea locului de munca.

Medierea muncii

Numarul persoanelor intrate la serviciile de mediere a locurilor de munca vacante de la inceputul anului si pana la sfarsit  a fost de 19.724.  In urma acordarii acestor servicii  s-a reusit plasarea in munca a 4.811 persoane, din care: 2.704 persoane in locuri de munca pe perioada nedeterminata, 2.107  persoane in locuri de munca pe perioada determinata. Putem aprecia faptul ca se pastreaza in continuare o pondere ridicata a contractelor pe perioada nedeterminata. Incadrarea somerilor dupa prima mediere a muncii  – 1.834  persoane.

Acompaniament social personalizat acordat tinerilor supusi riscului marginalizarii sociale

În anul 2012,  s-au  încheiat  40 contracte de solidaritate, prin care au fost incadrate   in munca 40 de persoane  cu varste cuprinse intre 16-25 ani.

Dupa mediul de provenienta persoanele încadrate din aceasta categorie se structureaza astfel:

–           37  persoane din mediul urban

–             3 persoane din mediu rural

Cele  40 contracte de solidaritate s-au încheiat cu următoarele categorii de beneficiari:

3  tineri familişti cu copii în întreţinere

un tanar familist fără copii în întreţinere

  36   persoane  apaţinând  altor categorii de tineri  aflaţi  în dificultate .

MUNCA ÎN STRAINATATE

Activitatea prin reteaua EURES

Pentru atingerea obiectivului principal si anume “cresterea gradului de ocupare” in cadrul AJOFM Alba functioneaza compartimentul EURES. Consilierul EURES specializat in probleme de mobilitate a fortei de munca, ofera persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca :

– obtinerea unui loc de munca in conditii sigure, facilitand intalnirea dintre persoanele aflate in cautarea unui loc de munca si angajatori recomandati de reteaua EURES din statele membre UE

– servicii gratuite de mediere privind incadrarea in munca in strainatate

– informatii detaliate asupra locurilor de munca adecvate si despre conditiile de viata si de munca din alte state

Activitatea EURES in perioada ianuarie – decembrie  2012

Luna Nr. solicitanti de loc de munca in strainatate Tara cea mai solicitata Nivelul de instruire al solicitantului
Total Din care

Femei

 

 

 

Primar, gimnazial, profesional Liceal, postliceal Universitar

 

Ian. 40 19 Germania 10 25 5
Febr. 35 10 Germania

Danemarca

8 21 6
Martie 35 9 Germania

Italia

4 20 11
Aprilie 30 11 Germania 6 15 9
Mai 30 12 Germania 5 15 10
Iunie 16 9 Germania 7 9  
Iulie 15 6 Germania 2 6 7
August 2 1 Germania 2
Sept. 24 4 Germania 15 9
Oct. 24 10 Germania 19 5
Nov. 20 20 Spania 8 10 2
Dec. 12 8 Germania 1 8 3
TOTAL 283 119   51 165 67

Din activitatea desfasurata a rezultat ca principalele obstacole in cale mobilitatii lucratorilor romani in spatiul european sunt necunoasterea limbii straine de circulatie europeana solicitata de angajator si insuficienta informare a persoanelor in cautarea unui loc de munca in alta tara europeana asupra conditiilor de munca si de viata din statul respectiv.

In acest context, serviciile de informare, consiliere si mediere oferite de reteaua EURES sunt foarte importante  in prevenirea fenomenului migratiei ilegale si, mai ales, in gestionarea migratiei legale.

Referitor la activitatea AJOFM Alba  mentionam faptul ca  in primele 3 trimestre ale acestui an, prin intermediul consilierului EURES, s-au procesat solicitarile pentru locuri de munca in spatiul european pentru  un numar de 227 de persoane, din care 81 femei, tarile cele mai solicitatate fiind Germania, Danemarca si Italia, iar ocupatiile vizate au fost cele de muncitor in constructii, agricultura si hotelier-gastronomie, sudor si inginer.

In trimestrul 4 au fost cei mai multi solicitanti, in numar de 56 de persoane, din care 38 femei, tarile cele mai solicitate fiind Germania si Spania, iar meseriile solicitate, in principal, muncitor in agricultura si hotelier-gastronomie.

Datorita faptului ca majoritatea procedurilor de aplicare presupun, in urma demersurilor facute de consilierul EURES local, contactul direct intre angajator si persoana in cautarea locului de munca, sub forma unei convorbiri telefonice sau prin mijloace electronice, nu toti solicitantii anunta finalitatea negocierilor, avand in vedere ca nu exista obligativitate in acest sens. De aceea informatiile agentiei noastre despre numarul de persoane care au incheiat contracte de munca in spatiul european se bazeaza mai ales pe bunavointa aplicantilor sau, in cazurile in care procedurile il presupun, pe feed-back-ul angajatorilor. Astfel incat, putem spune cu certitudine ca in anul   2012, un numar de 14 persoane si-au gasit un loc de munca, 10 persoane in Germania, 1 persoana in Marea Britanie si 3 persoane in Spania.

Protectia drepturilor cetatenilor români care lucreaza în strainatate si sistemele de securitate sociala

În perioada 01.01.- 31.12.2012, AgentiaJudeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Alba  a primit de la persoane fizice interesate 193 cereri pentru eliberarea formularelor europene E301/ U1, în vederea certificarii perioadelor de asigurare realizate în sistemul asigurarilor pentru somaj din România, pentru obtinerea prestatiei de somaj în alte state, acestea fiind eliberate pentru: Spania – 117, Italia – 69, alte tari – 7

Pentru certificarea legata de membrii familiei ai unei persoane aflate in somaj, care trebuie luati în considerare la calculul prestatiilor, în cadrul AJOFM Alba  au fost primite 100 solicitari pentru care s-au completat formularele E302/ U006, formularele fiind eliberate pentru Spania

Alte formulare eliberate conform Regulamentului 883/ 2004, cu referire la confirmarea inregistrarii  persoanelor inregistrate la AJOFM Alba si indemnizate in alt stat    membru – 24.

BUGETUL ASIGURARILOR PENTRU SOMAJ

In perioada ianuarie-decembrie 2012 , Agenţia  Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Alba  a cheltuit urmatoarele sume de bani, pentru aplicarea masurilor active de ocupare a fortei de munca :

–           organizarea si desfasurarea cursurilor de formare profesionala – 27.876  lei;

–           ocuparea fortei de munca prin acordarea de alocatii pentru şomerii care se incadreaza inainte de expirarea perioadei de şomaj – 24.924  lei

–           încadrarea şomerilor in varsta de peste 45 de ani si a intretinatorilor parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale prin subventionarea locului de munca – 366.545 lei;

–           incadrarea prin subventionarea locurilor de munca a persoanelor cu handicap – 1.000 lei;

–           încadrarea prin subventionarea locurilor de munca a şomerilor care mai au 3 ani pana la implinirea varstei de pensionare – 4.000  lei

–           încadrarea şomerilor prin stimularea mobilitatii fortei de munca – 31.500 lei;

–           încadrarea absolventilor din institutii de invatamant prin subventionarea locului de munca – 68.929 lei;

–           încadrarea absolventilor prin acordarea primei de încadrare – 6.500  lei;

–           încadrarea absolventilor prin acordarea primei de stimulare a încadrarii din perioada de şomaj –  2.312 lei;

–           încadrarea prin incheierea de contracte de solidaritate, in baza Legii 116/2002  – 46.739  lei;

Se poate remarca faptul ca cea mai accesata masura activa de catre angajatori pentru care s-au alocat si cele mai multe resurse financiare o reprezinta incadrarea persoanelor peste 45 de ani sau unici intretinatori de familie.  Angajatorii prefera acest tip de masura activa datorita faptului ca persoanele care fac parte din aceasta categorie de varsta detin experienta profesionala, mobilitatea pe piata muncii in randul acestei categorii este scazuta  motiv pentru care firma poate avea o anumita stabilitate in procesul de productie.

In timp ce pentru masurile pasive s-au facut plati astfel :

–           indemnizatia de şomaj, plati compensatorii – 2.016.978  lei

–           contributii aferente la asigurarile sociale si de sanatate ale şomerilor – 1.142.228 lei.

Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

In cursul anului 2012, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Alba  a înregistrat cereri de plată a creanţelor salariale pentru 2  angajatori, si s-au platit dupa cum urmeaza:

SC. ENERGO MINERAL SA ABRUD  s-au platit creante salariale pentru 3 persoane in luna februarie 2012, in valoare de 1.868 lei reprezentand  salarii restante;

SC OXITON PLUS SRL BLAJ s-au platit creante salariale pentru o persoana, in valoare de 5.903 lei reprezentand salarii restante.

Despre Redacția ProAlba 37461 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*