Program de dezvoltare a abilităților socio-emoționale și de comunicare nonviolentă la Școala Gimnazială ”Avram Iancu” din Alba Iulia: demararea proiectul ”RE-ACT: Acțiuni Concrete și la Timp pentru Respect și Empatie”
Abordarea fenomenului violenței în școli necesită o colaborare strânsă între școală, familie și comunitate, alături de implementarea unor politici eficiente de prevenire și intervenție. Este esențial ca mediul școlar să devină un loc sigur, în care fiecare copil să poată învăța și să se dezvolte fără teama de a fi agasat, jignit, agresat.
În această direcție, una dintre măsurile centralizate este aprobarea, la nivel național, a Programului de prevenire a violenței și a infracțiunilor în mediul școlar „Împreună prindem curaj” și alocarea unor sume de bani provenind din Mecanismul național de susținere a prevenirii criminalității.
La nivelul județului Alba au fost aprobate un număr de 13 astfel de propuneri de finanțare – proiecte care au ca scop principal, prin diferite abordări și metodologii specifice, reducerea fenomenului de bullying din școli.
Printre acestea se numără și Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Alba Iulia, a cărei echipă de scriere și implementare a primit cu bucurie rezultatele evaluării proiectelor și vestea că Proiectul ”RE-ACT: Acțiuni Concrete și la Timp pentru Respect și Empatie” va fi finanțat cu suma de 4100 ron și se va desfășura în perioada noiembrie 2024 – mai 2025.
Proiectul RE-ACT a fost astfel conturat și conceput ca, prin activitățile sale, să creioneze un context preventiv, să sprijine dezvoltarea de abilități de comunicare nonviolentă și relaționare sănătoasă. În forma unei ”cascade” aceste abilități vor fi dezvoltate pe de o parte în rândul cadrelor didactice – profesori diriginți, iar pe de altă parte în rândul elevilor de gimnaziu – reprezentanții fiecărei clase în consiliul elevilor; ulterior, aceștia, la rândul lor, vor trebui să împărtășească experiențele dobândite în rândul părinților, respectiv în rândul tuturor elevilor din ciclul gimnazial.
Astfel, ca obiective, vom urmări:
- Îmbunătățirea relațiilor/coeziunii dintre personalul școlii, familie și elevi, inclusiv a colaborării acestora în vederea susținerii victimelor să gestioneze momentul traumatic și a autorilor să-și îmbunătățească comportamentul – va fi abordat și se va concretiza prin participarea a 25 de cadre didactice – profesori diriginți și nu numai, la un atelier susținut de către facilitatorii Asociației Pentru Comunicare Nonviolentă din România pe tema comunicării nonviolente și a adaptării acesteia în mediul școlar. Ulterior acumulării de cunoștințe dar și dezvoltării unor abilități specifice concrete, participanții la atelier vor disemina informația și vor replica activitățile practice în ateliere dedicate acestor tematici pentru un număr de 250 de părinți ai elevilor din ciclul gimnazial.
- Îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale ale elevilor, inclusiv a capacității acestora de identificare, interpretare, exprimare și autocontrol/ autoreglare a emoțiilor într-o manieră constructivă față de sine și față de ceilalți – va fi abordat printr-un număr de trei ateliere dedicate elevilor reprezentanți în Consiliul elevilor, susținute de facilitatori voluntari din cadrul Asociației Kalopsia. Cei 15 elevi – promotori ai dezvoltării socio-emoționale se vor întoarce apoi în micro-comunitățile lor (fiecare în clasa pe care o reprezintă) și vor organiza întâlniri practice (sub supervizarea profesorului consilier școlar și a profesorului diriginte) pentru transfer de cunoștințe și abilități și vor rămâne peroane-resursă în comunitatea școlară, pe principiul peer-education, pentru viitoare acțiuni.
- Conștientizarea consecințelor asociate săvârșirii faptelor – va fi concretizat în participarea unui grup de elevi la o activitate practică în colaborare cu Penitenciarul de Maximă Siguranță Aiud; de asemenea, pentru a facilita accesul a cât mai multor beneficiari elevi, dar și cadre didactice, la expertiza specialiștilor din cadrul serviciului de reintegrare socială, se vor facilita vizite de lucru ale acestora în cadrul școlii și întâlniri cu grupuri de elevi și cadre didactice.
- Capacitarea/împuternicirea elevilor să raporteze faptele de violență și a martorilor să adopte strategii de susținere a victimelor și descurajare a comportamentelor violente ale autorilor – se va materializa prin organizarea unui ”grup de acțiune/echipa de intervenție”, format din cel puțin 30 elevi/câte doi pe fiecare clasă; implicarea grupului de acțiune va presupune participarea acestor elevi desemnați la întâlniri de informare și facilitare cu specialiștii Biroului de Siguranță Școlară, ai Serviciului de Probațiune Alba și psihologii voluntari ai Asociației Kalopsia și ulterior punerea în aplicare a celor învățate și practicate, prin activități de tipul peer-education.
Ne așteptăm ca pe parcursul și la finalul desfășurării proiectului să putem să susținem că observăm și monitorizăm:
- Creșterea gradului de conștientizare cu 25% a fenomenului bullyingului: persoanele implicate în proiect vor dobândi o mai profundă înțelegere a diferitelor tipuri de violență (fizică, emoțională, psihologică, etc.) și a consecințelor acesteia; campaniile, activitățile de formare și cele de multiplicare vor îmbunătăți nivelul de conștientizare al participanților.
- Îmbunătățirea competențelor de gestionare a conflictelor cu 75%: un rezultat important este dezvoltarea abilităților de comunicare nonviolentă, de soluționare a conflictelor într-un mod non-violent, participanții exersând strategii de gestionare a emoțiilor și comunicare asertivă, care să reducă probabilitatea de apariție a violenței.
- Întărirea relațiilor interpersonale, prin promovarea comunicării deschise și respectuoase, relaționării sănătoase în triunghiul fundamental: școală-familie-comunitate, iar aceasta se va reflecta în reducerea tensiunilor și a posibilelor conflicte.
- Sprijinirea victimelor potențiale și crearea unor mecanisme de protecție, prin identificarea persoanelor vulnerabile și crearea unor mecanisme de sprijin pentru acestea, prin colaborarea cu specialiștii și implicarea voluntarilor în crearea de instrumente potrivite/adaptate utilizării de către tineri.
- Schimbarea atitudinilor față de violență, prin campanii de conștientizare în comunitate: intervenții minore dar de impact în schimbarea mentalităților și normelor culturale care tolerează sau perpetuează violența, cu scopul ca aceasta să fie percepută ca inacceptabilă în toate formele ei (Ziua Toleranței, Ziua Non-violenței în Școli, Ziua Persoanelor cu Dizabilități etc.)
- Implementarea de modele și proceduri pentru prevenirea violenței prin promovarea comunicării nonviolente: ca rezultat strategic al proiectului – crearea sau îmbunătățirea politicilor la nivel instituțional, care să asigure un cadru clar pentru promovarea prevenției și pașii clari necesari în cazul intervenției.
Cu speranța unei colaborări fructuoase cu toți actorii implicați, de la elevii noștri, până la voluntari și reprezentanții instituțiilor partenere, pornim la drum cu inima deschisă și cu promisiunea că ne vom strădui ca tot efortul depus să fie spre folos și de impact, pentru noi, pentru copii, pentru familiile acestora și comunitatea noastră în general.
Echipa de proiect,
Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Alba Iulia
Fii primul care comentează