Serviciile educaționale integrate-o soluție pe care Consiliul Județean Alba ar trebui să o ia în considerare mai mult

Mircea Trifu
Când vorbim de susținerea elevilor pentru a putea avea acces mai ușor la servicii de educație mai bune, trebuie avut în vedere aspectul socio-educativ al problemei. Iar aceasta pentru că în educație, la fel ca și în alte domenii (precum sănătatea sau cultura) nu putem analiza „contabilicește” doar perspectiva imediată a raportului „investiție – profit”. Educația este un domeniu care, pentru că are în centrul său elevul (deci omul) ca și „produs final” al procesului, trebuie privită din perspectiva „eficacitate – eficiență”, adică trebuie atinse cât mai multe obiective educaționale cu cheltuieli cât mai mici. Iar atragerea de noi surse de asigurare a fondurilor, la care să adăugăm utilizarea mai eficientă a bugetelor, consider că trebuie să ne preocupe mai mult.
Ar fi necesară dezvoltarea la nivel local, sau înființarea acolo unde nu există, a unor structuri educaționale suport, care să vină în sprijinul elevilor prin programe de tip „școală după școală”. Ele pot fi niște centre socio-educaționale, susținute prin parteneriate între Consiliul Județean, primării, agenți economici, ONG-uri, Biserică etc. Iar una dintre ideile de bază care ar trebui să stea la baza acestor centre ar fi cea a acompaniamentului socio-educațional. Iar aceasta deoarece, pentru un copil, o perioadă importantă a zilei este cuprinsă între încheierea programului școlar și momentul în care părinții săi se întorc de la serviciu. În această perioadă, care poate fi foarte importantă pentru formarea și dezvoltarea copilului, acesta se află la dispoziția „străzii”, a diferitelor oferte ale internetului etc. Acestea exercită asupra copilului tentații la care el de multe ori nu se poate opune. Tocmai de aceea, în toate țările civilizate statul oferă diferite forme de organizare a acestei perioade de timp, asigurând copilului servicii de acompaniament socio-educațional, în lupta lui cu tentațiile.
În județul Alba există un sistem de servicii socio-educaționale în regim de zi acordate copiilor după încheierea programului școlar. Acesta trebuie să se dezvolte în continuare și să se diversifice la nivel local, astfel încât să poată oferii servicii tuturor copiilor pentru care, datorită programului și/sau a situației financiare, părinții nu pot sau nu știu să ofere acompaniamentul necesar dezvoltării optime. Este, deci, nevoie de centre socio-educaționale, susținute de Consiliul Județean și alți parteneri, centre care să asigure un mediu igienic și securizant pentru copii. Acolo, după terminarea programului școlar, copii de diferite vârste pot servi masa, se pot odihni, pot să-și facă temele sub îndrumarea unui personal calificat, se pot relaxa etc., și (foarte important!) pot socializa corect, fără agresiuni verbale sau fizice și se pot dezvolta într-un ritm propriu pentru fiecare copil în parte. Mediul și activitatea vor fi organizate între cel specific școlii și cel specific unei vieți de familie echilibrate. Aceste serviicii de acompaniament socio-educațional pot fi și o soluție eficientă pentru diverse probleme: abandonul școlar, scăderea promovabilității, creșterea abandonului familial, creșterea numărului de mame minore, implicarea minorilor în activități infracționale etc.
Sigur, va trebui să ne gândim la sursele de finațare pentru astfel de servicii. Este nevoie de forme de decontare a tuturor acestor servicii și se pot găsi diferite surse: bugetul de stat, bugetul județean, bugetul local sau alte surse atrase. Iar o regândire a modului în care se acordă, de exemplu, diverse ajutoare sociale, ar fi necesară în acest context. Cred că ar trebui să începem să regândim abordarea, de la perspectiva oferirii banilor, la stadiul de oferire a unor servicii necesare, mai ales că nu de puține ori banii nici nu ajung acolo unde ar trebui, iar copiii nu beneficiază de ei. Și este doar un exemplu.
Nu în ultimul rând, specifică pentru perioada dificilă în care ne aflăm, ar fi problema accesului la educația online. Iar în acest caz implicarea Consiliului Județean poate fi de bun augur. CJ Alba ar trebui, alături de ISJ și primării, să găsească soluții eficiente pentru a se putea sprijini finațarea de platforme educaționale, dotarea școlilor cu echipamente necesare, susținerea cât mai multor elevi pentru a avea echipamente dar și acces la internet etc.
Este foarte important să fim alături de copiii noștri, să nu-i lăsăm siguri, înarmați doar cu niște sfaturi, ca să decidă în fața tentațiilor și să-i ajutăm să se dezvolte armonios, fiecare după propriile sale abilități și conform propriilor sale năzuințe.
Prof. dr. Adrian SIMION,
Candidat USR PLUS pentru Consiliul Județean Alba
Banner USR plus
Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 22576 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*