Peste 650 de copii din Alba au avut parte de învățare prin joc, lectură și experimente, vara aceasta Alba, județul cu cel mai mare număr de Ateliere de Vară Șotron, la nivel național!

Asociația OvidiuRo și Inspectoratul Școlar Județean Alba anunță o participare record de profesori voluntari la Atelierele de Vară Șotron – Alba fiind județul cu cel mai mare număr de Ateliere de Vară, la nivel național. Astfel, 130 de profesori de învățământ preșcolar au susținut vara aceasta, pe bază de voluntariat, 52 de Ateliere, pentru peste 650 de copii – majoritatea din medii rurale și urbane defavorizate din județ – care au beneficiat de două săptămâni de învățare prin joc, lectură și experimente, la grădiniță. Atelierele de Vară Șotron sunt un modul educațional implementat pe perioada vacanței de vară la nivel național și adresat copiilor de 3–6 ani din comunități defavorizate. Cel de-al doilea județ ca impact este Vrancea, cu un total de 36 de Ateliere organizate.

La nivel național, 6000 de copii au beneficiat de Atelierele Șotron vara aceasta, în cadrul a 480 de Ateliere organizate în 37 de județe. Proiectul a fost posibil cu participarea voluntară a aproximativ 1200 de profesori de învățământ preșcolar – care au organizat Ateliere în satul/cartierul lor sau care s-au deplasat într-o altă comunitate. Proiectul a fost implementat cu suportul Grupului Fildas-Catena, Raiffeisen Bank și GlaxoSmithKline România.

Tema Atelierelor Șotron din acest an a fost Lumea vie – plante și animale, iar în fiecare zi copiii și profesorii au explorat prin activități integrate tot ceea ce ne înconjoară, de la firul ierbii până la stele. În ateliere s-au aplicat multe elemente din noul curriculum pentru educație timpurie, recent aprobat. Obiectivul Atelierelor a fost acela de a crea o comunitate de învățare cu scopul de a dezvolta autonomia în învățare a copiilor, de a încuraja cooperarea, de a aprofunda cunoștințe și, de asemenea, pentru a le deschide poarta spre cunoaștere acelor copii care nu au alte experiențe de învățare pe timpul verii.

,,Anul acesta, un număr mare de educatoare – din mediu urban cât și cele din rural sau în echipe mixte – au dorit să experimenteze și să implementeze cu ajutorul resurselor educaționale primite, ceea ce au învățat în formările regionale și județene, în exemplele de bune practici oferite de OvidiuRo, dar mai ales pe cele aduse de noul curriculum. Ca în cazul multor altor programe implementate în colaborare cu OvidiuRo, scopul nostru, al profesorilor, a fost acela de a oferi șanse egale la educație acelor copii proveniți din medii sociale defavorizate, de a le oferi timp de calitate, pe perioada verii.” declară Prof. Aurora Vârtei, Coordonator Ateliere de Vară Șotron 2019, Alba.

Felicitări tuturor profesorilor care s-au implicat în proiect, vara aceasta! Îi încurajăm ca, din toamnă, să continue să aplice bunele practici de la Ateliere în lucrul cu cei mici, la grădiniță și, de ce nu, să împărtășească și colegelor tot ceea ce au preluat din acest modul educațional.declară Prof. Georgeta Bordeu, Inspector Școlar pentru Educație Timpurie, Inspectoratul Școlar Județean Alba. 

Activitățile din cadrul Atelierelor au fost susținute cu materiale educaționale puse la dispoziție de OvidiuRo (de la numeroase cărți ilustrate de ficțiune sau non-ficțiune la hărți, lupe, magneți, kituri de germinare și de igienă sau cărți pentru copii, acasă), materiale ce au rămas în grădinițe și vor fi folosite de copii, în noul an școlar. De asemenea, profesorii au participat la cel puțin unul din trainingurile regionale, județene sau locale dedicate Atelierelor, susținute de trainerii și profesorii-formatori OvidiuRo în lunile iunie și iulie.

Maria Gheorghiu, Cofondator OvidiuRo: Vara aceasta am avut o participare-record la Ateliere, față de anii trecuți. Practic, numărul educatoarelor care au susținut un Atelier s-a dublat – cu o participare impresionantă în Alba. Este pentru noi un semn evident că schimbarea începe să vină, din interior: profesorii simt ei înșiși nevoia de a aduce metode interactive de învățare în activitățile la grupă, vor să atragă resurse noi și de calitate, mai ales în grădinițe defavorizate și sunt deschiși să schimbe semnificativ felul în care s-au raportat până acum la copii, în activitățile zilnice.  De exemplu, eliberarea sălii de grupă (crearea unui spațiu aerisit, ordonat, adecvat nevoilor de învățare ale copiilor mici, personalizat pentru fiecare grup de copii – vs. sala de grupă tradițională, aglomerată, cu multe decorațiuni inutile) a fost una din condițiile de participare la Ateliere și o provocare pentru profesori. Au făcut însă această schimbare și – sperăm noi – ca și din toamnă, cele câteva sute de săli să rămână acel spațiu de învățare structurat, centrat pe copil, care facilitează dezvoltarea unei comunități de învățare. Și astfel, cu pași mici, alături de mulți profesori, vom putea asigura educație timpurie de calitate – mai ales acolo unde este cea mai mare nevoie, în zonele defavorizate.

Anul acesta, Atelierelor li s-a adaugat un modul de științe și experimente – Povești de Vară sub Lupă, o continuare a proiectului lansat în 2018 de OvidiuRo cu susținerea Raiffeisen Bank – Povești sub Lupă; ca și ediția anterioară, și anul acesta proiectul s-a bucurat de un impact major, aducând numeroase cărți și resurse centrate pe experimente sau matematică în grădinițe defavorizate și formând profesori în activități de predare prin STEM[1]. 

12 zile de Ateliere!

Fiecare Atelier s-a desfășurat pe parcursul a 12 zile, timp de minim 3 ore, zilnic, în perioada iulie – august 2019; Atelierul a început cu Ziua 0, când copiii și părinții lor luau contact pentru prima dată cu modulul. Au urmat 10 zile consecutive (de luni până vineri) de activități tematice la grădiniță pentru ca, la final, în ziua 12, să aibă loc festivitatea de încheiere a Atelierului, din nou cu participarea părinților. 

Scurt istoric al intervențiilor în județul Alba: 

La finalul anului 2018, OvidiuRo, în parteneriat cu ISJ Alba, a lansat programul național de încurajare a lecturii în grădinițe – Fiecare copil merită o poveste. În cadrul proiectului, în 10 de grădinițe din cele mai defavorizate comunități din județ au fost amenajate centre de bibliotecă (GrădiBiblioteci), iar 800 de copii din mediul rural din județ au primit Prima Carte pentru acasă. De asemenea, mai multe formări în tehnici de predare centrate pe dezvoltarea limbajului și întâlniri de lucru au avut loc la Alba Iulia pentru profesorii de învățământ preșcolar metodiști și responsabili de cercuri pedagogice, directorii și profesorii care au primit o GrădiBibliotecă.

 

Intervențiile OvidiuRo pentru creșterea calității educației preșcolare în județul Alba au început în anul 2011 cu implementarea programului pilot Fiecare Copil în Grădiniță în localitatea Cugir.

Programul a fost transformat în program național prin Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor din familii defavorizate, moment în care am susținut în colaborare cu instituțiile județene o sesiune de informare pentru directorii de școală, primarii și asistenții sociali din județ, cu scopul diseminării procedurilor de implementare. De asemenea, începând din anul 2006 au fost organizate Ateliere de Vară Șotron, cu un impact major în anul 2010, când au fost organizate 25 de ateliere pentru 500 copii în diverse localități din județ.

Am continuat cu caravane de lectură în zonele rurale defavorizate: Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016, Caravana Poftă de carte 2017 și Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018. Pentru creșterea ratei de cuprindere în învățământul preșcolar am implementat programul de granturi Hai la grădiniță! în anul școlar 2017-2018în localitatea Răchita, comuna Săsciori. Prin proiectul Povești sub lupă am echipat o sală de grupă cu un centru de bibliotecă și științe în Grădinița Gura Roșiei (Roșia Montană) și o GrădiBibliotecă în Pirita-Zlatna. 

Despre Asociația OvidiuRo

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești.

 

Începând cu anul 2010, OvidiuRo a implementat, în parteneriat cu Ministerul Educației, programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță (FCG). Programul încuraja accesul și prezența la grădiniță a copiilor din familii defavorizate printr-un set de intervenții având ca mecanism central tichetul social pentru grădiniță, în valoare de 50 de lei/lună, condiționat de prezența zilnică. La finalul anului 2015, eficacitatea programului pilot a determinat Parlamentul României să extindă mecanismul (stimulentul educațional) la nivel național, prin Legea nr. 248/2015.

Odată cu intrarea în vigoare a Legii Fiecare Copil în Grădiniță, în februarie 2016, OvidiuRo a continuat să fie prezent la firul ierbii, în cele mai sărace comunități, unde una din cele mai întâlnite probleme identificate a fost lipsa cărților și a resurselor educaționale de calitate din grădinițele rurale. Au urmat așadar o serie de proiecte care au adus cărțile și literația mai aproape de copii, părinți și profesori: caravane de citit (Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016, Caravana Poftă de Carte 2017, Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018), Ateliere de Vară sau centre de lectură și științe Povești sub Lupă, toate susținute de formări pentru profesorii – voluntari participanți la proiecte.

În septembrie 2018, OvidiuRo a lansat Fiecare copil merită o poveste – un program pilot de stimulare a lecturii în grădinițe și acasă și de dezvoltare a vocabularului, ce aduce o serie de intervenții deja testate și care s-au dovedit a fi necesare și de impact, astfel încât copiii din medii rurale și urbane defavorizate să aibă șansa unui start corect la școală: (1) 500 de centre de bibliotecă adaptate vârstei preșcolare (2) formarea unui număr de 35.000 de profesori în metode de dezvoltare a comunicării orale și a premiselor citirii și scrierii folosind cărți ilustrate, inclusiv un kit de literație pentru fiecare profesor și (3) distribuirea a 100.000 de cărți ilustrate pentru copiii din mediul rural, prin proiectul Prima mea Carte. Programul va ajunge, până la finalul lui 2019, în fiecare dintre județele țării.

Mai multe detalii despre proiectele noastre regăsiți pe www.ovid.ro.

[1] STEM este un curriculum bazat pe ideea de educare a copiilor cu ajutorul a patru discipline diferite: știință, tehnologie, inginerie și matematică – într-o abordare interdisciplinară și aplicată.

Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 19292 Articles
E-mail: office@proalba.ro Telefon: 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*