Pereș: Legea tranzacționării suprafețelor agricole din extravilan – Episodul II

alexandru peresPotrivit Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, începând cu luna ianuarie 2014 cetățenii europeni pot cumpăra teren agricol în țara noastră fără niciun fel de restricții. După discuţii cumpănitoare extraparlamentare, dată fiind sensibilitatea proiectului, şi la presiunea opiniei publice, guvernanții au încercat să impună, (mai degrabă să mimeze) anumite limite directivei europene și, după un galop legislativ intempestiv, cu care ne-au obişnuit deja, s-au grăbit să trimită Legea către Președinte. Inclusiv procedura prin care acest proiect de lege a trecut prin Parlament (Senat și Camera Deputaților), a fost sfidătoare. Deși, de la microfonul Senatului, am atenţionat că modalitatea prin care se forţează promovarea proiectului de lege este profund neregulamentară întrucât nu s-a alocat timp pentru studierea lui, acesta a trecut prin cunoscutul vot majoritar USL, de Camera Superioară. La Camera Deputaților lucrurile au stat la fel sau poate mai rău. Proiectul de lege a fost votat cu dezbateri generale și superficiale, trimis apoi către Președintele României, care, evident, l-a trimis pentru reexaminare!

Așa cum am amintit în nenumărate rânduri, aderarea la Uniunea Europeană presupune nu doar beneficii ci și responsabilități și angajamente, care trebuie  onorate. Cred că nu este cazul să ne îngrijorăm că cetățeni din întreaga Europă ne vor bate la ușă, pentru a ne cumpăra terenurile, fiindcă întreprinzătorii care au dorit să investească în România în agricultură au făcut-o deja. Mai important este să știm cum să ne păstrăm terenurile sau cum putem ajuta și încuraja fermierii români să cumpere terenuri agricole. Aceasta trebuie să fie adevărata problemă a guvernării.

Săptămâna aceasta, după ce „Legea privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice și de înființare a Autorității pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare” a fost retrimisă la Parlament de Președintele României, Comisia pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală din Senat a venit cu mai multe amendamente, mai explicite, care să corecteze în mare măsură neliniștile semnalate. Raportul  final este încă în lucru.

În cererea de reexaminare, Președintele României a invocat șapte motive clare de revizuire a legii trimisă spre promulgare. Însăşi titlul legii poate crea confuzie cu privire la sfera de aplicabilitate a legii, deoarece pare că face trimitere doar la persoane fizice. Or, legea se adresează şi persoanelor juridice, singura condiţie fiind ca societatea interesată de vânzare-cumpărare să aibă naţionalitatea respectiv să provină dintr-un stat membru al Uniunii Europene. Neclar este și dacă legea se aplică și persoanelor juridice cu naționalitatea română sau numai celor străine. Pe de altă parte faptul că statul român reprezintă autoritatea care avizează tranzacţiile dar are şi drept de preempţiune la cumpărare poate crea vulnerabilităţi anumitor tranzacţii. Legea nu a prevăzut iniţial procedura de urmat în cazul în care statul nu e intersat sau la apariţia unor disfuncţionalităţi sau contestaţii.  Aşadar o seamă de articole au trebuit regândite iar soluțiile și observațiile Președintelui Traian Băsescu se regăsesc, alături de noile amendamente, printre modificările făcute în Comisia de specialitate din Senat. De remarcat faptul că, la cele 25 de articole ale variantei inițiale trimise spre promulgare, s-au adus 41 de amendamente. Iată modul prin care USL tratează problemele dificile și delicate ale oamenilor.

Rămâne să vedem cât de interesați sunt guvernanții să accepte în plen modificările  și să voteze modificările la noua  lege,  oricum mult întârziată.  Spre deosebire de vecinii noștri bulgari sau unguri, care preferă mai degrabă să primească sancțiuni din partea UE decât să înstrăineze terenurile agricole, românii se dovedesc, în buna tradiţie balcanică, docili, ca să nu spunem delăsători. Este cazul să ne trezim din amorțire și să ne uităm în jurul nostru, la alte țări, spre exemplu, la Moldova cu Transnistria sau Găgăuzia ori la Macedonia cu Grecia, exemple clare că pământul, arabil sau nu, se apără cu devotament și jertfă supremă, uneori!

Atenție, deci, guvernanți ai USL, teritoriul României nu este de negociat cu nimeni, poate doar administrat în mod european, modern și eficient pentru binele românilor și al UE!

Alexandru Pereş

Senator PDL de Alba

Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 22045 Articles
E-mail: office@proalba.ro Telefon: 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*