Nicolaie Moldovan, city manager Alba Iulia: „administrația nu are nevoie de dinozauri înfipți în funcții de conducere departamentale”

Mircea Trifu

Aflat în Statele Unite, unde a participat la o conferință internațională, Nicolaie Moldovan, city manager al municipiului Alba Iulia a transmis, pe contul său de facebook, un mesaj în care afirmă, printre altele, că „administrația nu are nevoie de dinozauri înfipți în funcții de conducere departamentale de unde nu sunt capabili să motiveze personalul, să dea și să educe competent opinii și soluții subalternilor și colaboratorilor, să amâne până la uitare semnarea unor documente de lucru, să termine munca după ce au uitat că au început-o! Vremea habarniștilor față de ceea ce înseamnă „la un click distanță”, a analfabeților profesionali și digital, a încremeniților gen „nu știu, nu pot, nu vreau, așa vreau eu, așa zic eu”, trebuie să apună.” 

Iată postarea integrală

„#Baltimore – ”The Charm City”, unul din cele mai frumoase orașe americane, un port comercial foarte important cu o poziționare strategică relevantă pe coasta de est a SUA. La invitația Asociației Internaționale a City Managerilor, al cărei membru am devenit recent (#ICMA) și a Asociției Administratorilor Publici din România, am participat la Conferința Internațională a breselei profesionale căreia îi aparțin, ediția 104, o reuniune a profesioniștilor care lucrează pentru administrațiile locale și regionale, cu peste 4000 de participanți din orașe ale Europei, Asiei, Americii de Nord și Sud, din Africa sau Australia. 

Consider această experiență inedită pentru mine, ca pe o sumă mare de oportunități, care a oferit tuturor participanților sesiuni de instruire, vorbitori inspiraționali, schimburi de cunoaștere, transfer de experiențe practice, expoziții de soluții pentru dezvoltarea orașelor, dar și de profesionalizare a resurselor umane care lucrează pentru orașe, networking și socializare, posibilități numeroase de cooperare transcontinentale și trans-instituționale. 

Mi-au atras atenția în mod deosebit câteva sesiuni care plasează importanța angajării de talente în administrația locală, profilul profesional al noului model de angajat al serviciului public, care trebuie să fie un angajat accesorizat cu cunoștințe profesionale solide, fluent și competent lingvistic, upgradat si instruit TIC, digital în majoritatea serviciilor în care interacționează cu cetățenii și comunitatea, din back sau front office. 

Reflectând urmare evenimentului la care am participat, consider că cea mai importantă provocare a administrațiilor publice din #România este o nouă politică de resurse umane, întrucât în prezent și în viitor vom avea o mare dificultate în a menține și atrage angajații valoroși, dar și în a scăpa de cei care poluează și îmbâcsesc prin incompetență, lipsă de caracter și răspundere birourile serviciilor publice. 

Misiunea leadershipului administrațiilor din România este să reușească să primenească, flexibilizeze și să reformeze echipele de lucru pentru comunitățile locale cu angajați care au un scop asumat din a face orașele mai atractive pentru locuire, educație sau muncă, iar cetățenii mai fericiți. Resetarea mentalității de lucru din inerție și aerisirea organigramelor și statelor de funcții de inutilii nepotismelor, de agățații incompetenți ai influențelor politice, de ocupanții degeaba și neadaptați ai birourilor din administrație, de moșteniții tranzițiilor veșnic nefinalizate, sunt stringențe primordiale ale contextului curent. 

O administrație competitivă, capabilă de excelență în livrarea serviciului public are nevoie de angajați creativi, plini de energie, veseli, cu norme de lucru dinamice, cu un sistem de lucru bazat pe rezultate evaluabile în termeni de eficiență, eficacitate, rentabilitate, satisfacție. Ei trebuie să fie apți să comunice cu plăcere, să știe de ce și să vrea „să semneze”, care asumă responsabil ce fac și care nu se ascund sub fusta indiferenței, a ridicatului din umeri, a plasatului de răspundere către responsabilul de serviciu, care știu să lucrează motivat cu aleșii locali și managementul decizional. 

Totodată, administrația nu are nevoie de dinozauri înfipți în funcții de conducere departamentale de unde nu sunt capabili să motiveze personalul, să dea și să educe competent opinii și soluții subalternilor și colaboratorilor, să amâne până la uitare semnarea unor documente de lucru, să termine munca după ce au uitat că au început-o! Vremea habarniștilor față de ceea ce înseamnă „la un click distanță”, a analfabeților profesionali și digital, a încremeniților gen „nu știu, nu pot, nu vreau, așa vreau eu, așa zic eu”, trebuie să apună. 

Administrațiile viitorului vor fi cele capabile să câștige competiția pentru resurse umane mai bune, pentru tehnologie adoptată cu plăcere și în condiții de siguranță de către cetățeni, pentru mobilitate verde, spații publice mai multe și de calitate, pentru transparență, pentru comunități active de industrii creative etc. 

Orașele IoT, orașele WI-FI, orașele cloud, orașele GIS, orașele cu serviciile publice digitalizate, orașele care livrează transparent și consistent date deschise sectorului de business și societății civile, orașele care știu să vândă oportunități investitorilor imobiliari pentru a atrage forță de muncă, care știu să atragă și să diversifice instrumente de finanțare alocate dezvoltării sustenabile, orașele care știu să construiască condiții de locuire la prețuri rezonabile, orașele care știu să creeze experiențe inedite pentru locuitori și vizitatori, sunt competitorii câștigători ai încrederii oamenilor, ai companiilor, ai bunăstării.”

 

Banner USR plus
Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 22528 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*