INTERVIU Ștefan Bardan, Director General SC APA CTTA SA Alba

Mircea Trifu

Domnule Bardan, vă propun să începem acest interviu cu o scurtă prezentare a activității dumneavoastră profesionale de până acum. Vă rog… 

Activitatea profesională mi-am început-o în 1988, după  absolvirea Facultății de Mecanică din Timișoara, dar dacă vă referiți la experiența managerială din cadrul societății pe care o conduc acum, aceasta a început în anul 2000, ca director de exploatare, apoi din 2003, ca director comercial. În 2004 am început experiența în administrația publică, devenind deputat în Parlamentul României, mai apoi Prefect al Județului Alba până în anul 2012, după care am revenit în cadrul SC APA CTTA SA Alba, ca director comercial. Din anul 2017, sunt director general al acestei societăți iar faptul că am venit din interior a constituit un avantaj, cunoscând deja echipa și problemele cu care se confruntă aceasta.

Cum ați rezuma, în câteva cuvinte, serviciile pe care le prestează SC APA CTTA SA Alba precum și câteva elemente legate de structura organizatorică?

Activitatea de bază a societății noastre este asigurarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare (C.T.T.A: captare, tratare, transport apă). Suntem operator regional al acestor servicii pe raza județului Alba, acționariatul societății fiind format din Consiliul Județean Alba și Consiliile Locale din cele 11 municipii și orașe, iar activitatea din județ este asigurată de către 7 sucursale, fără personalitate juridică, aflate în principalele orașe ale județului nostru.

Știu că, în calitate de Director General, puneți mare preț pe investiții, fie că vorbim de cele proprii, fie de cele obținute prin intermediul altor finanțări. Ce ar fi de punctat?

Ar fi de punctat că SC APA CTTA SA ALBA a investit mereu în alimentarea cu apă și în canalizare, din fonduri proprii (medie anuala în jur de 14 milioane de lei), dar suntem mândri că, în ultimii ani, am  reușit să atragem importante finanțări externe nerambursabile pentru realizarea unor investiții în infrastructura de apă: SAMTID (7.7 milioane euro), POS 2007-2013(102 milioane euro). Ceea ce noi considerăm o mare realizare este faptul că suntem printre puținii operatori din țară care am reușit să ducem la bun sfârșit toate cele 11 contracte de lucrări de pe POS Mediu, fără să fazăm în următorul exercițiu financiar niciunul dintre acestea. În 2017 am fost primul operator din România care a semnat contractul cu cofinanțare pe POIM 2014-2020, în valoare de 114 milioane de euro, la care, pe lângă finanțarea de la bugetul de stat și cel local, societatea noastra va contribui cu 12 milioane de euro. În prezent, în ceea ce privește acest proiect, suntem în faza de implementare și am semnat, de curând, primul contract.

Au fost situații în care societatea a fost subiectul unor acuze venite, e drept, în multe cazuri, din sfera politică. Considerați că lucrurile care au fost imputate au vreun sâmbure de adevăr?

Mâhnirea mea este că nu există un tratament egal între furnizorii de utilități, și mă refer aici pe plan local. Suntem văzuți diferit, iar când un alt furnizor anunță majorări de 30,40% nu se întâmplă nimic, pe când în cazul nostru, respectând un angajament, fără de care nu am fi putut semna contractul de finanțare, respectiv strategia de tarifare, fiind obligați, anual, să majorăm cu 3% tariful la apă, totul devine o tragedie locală fără margini. Nu-mi rămâne decât să sper că anumite persoane vor înțelege, până la urmă, că nu e în interesul comunității, din care și dânșii fac parte, să continuăm cu abordări politice în cazul utilităților publice. 

Cum ați aprecia colaborarea societății cu instituțiile publice locale dar și cu ministerele cu care trebuie să colaborați?

Vă spuneam, mai devreme, că am semnat primul contract de pe POIM, dar să nu credeți că a fost simplu. Modificările legislative care apar mereu nu fac altceva decât să îngreuneze un proces care ar trebui să fie mult mai simplu, în interesul nostru, al beneficiarilor. Nu este posibil ca o procedura de achiziție să dureze între 6 și 10 luni de când este publicată. Pe plan local, în schimb, nu avem probleme, găsind mereu o cale de dialog pentru o colaborare eficientă, lucru pentru care țin să le mulțumesc celor care au făcut și fac posibile aceste demersuri.

Care considerați că este cea mai mare provocare a mandatului dumneavoastră de Director General ?

În primul rând, cred m-aș referi la finalizarea acestui proiect în valoare de 114 milioane de euro, care nu este tocmai ușor de realizat, depinzând mult și de constructorii care sperăm să-și mențină angajamentele. Eram puțin în urma celorlalți furnizori de utilități în ceea ce privește  comunicarea, mijloacele de plată, adaptarea acestora la cerințele societății moderne. Am implementat însă un sistem integrat de date, fără de care n-am fi putut face multe lucruri, avem un site modern și activ, iar de curând am lansat și portalul de plăți on line, un aspect care se impunea. Alte provocări ar fi cele care privesc calitatea apei furnizate (suntem conștienți de faptul că e mereu loc de mai bine) ori extinderea rețelelor, implicit și aria de operare care s-ar putea extinde și în afara judetului nostru.

Citind CV-ul dumneavoastră, se poate vedea faptul că ați avut oportunitatea de a activa în diverse medii profesionale. Cum ați caracteriza colectivul cu care lucrați la SC APA CTTA SA Alba?

Așa este, am activat în diverse medii profesionale, acest lucru fiind, desigur, în avantajul meu. Îmi este mai ușor să-mi înțeleg oamenii din echipă, să avem un dialog mai bun și să găsim soluții eficiente. Ceea ce am învățat este faptul că performanța unei companii stă într-o bună colaborare între factorii decizionali și cei care pun în practică deciziile. Apoi, faptul că reușești să treci peste ceea ce scrie strict în „fișa postului”, să te implici și să-i ajuți pe cei de lângă tine, nu poate decât să te ducă la performanță. Un bun manager nu conduce de unul singur, ci acordă încredere echipei, fiindcă astfel oamenii vor avea o altfel de abordare. În fond și la urma urmei, vorbim despre spiritul unei echipe, nu a unui singur om.

Pentru final, cred că sunteți de acord, v-aș ruga să încheiem cu un mesaj pentru cei care beneficiază de serviciile oferite de SC APA CTTA SA Alba. Ce ați transmite?

În primul rând le mulțumesc pentru faptul că sunt clienții noștri. Pe de altă parte, veau să știe că, atât eu cât și fiecare dintre colegii mei, ne străduim să ducem la bun sfârșit proiectele propuse pentru a reuși să îmbunătățim, permanent, calitatea serviciilor pe care le oferim și îi asigur de toată colaborarea noastră.

FOTO/CORNEL GRUIAN 

 

 

 

 

 

 

 

 

Banner USR plus
Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 22554 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*