INTERVIU Daniela Floroian, managerul Centrului de Cultură „Augustin Bena” Alba

daniela floroianActivitatea diversă și complexă pe care o desfășurăm satisface gusturile cele mai diverse pe plan cultural / Ne vom menține la același nivel profesional cu care v-am obișnuit și până acum / Am mizat mereu pe spiritul de echipă / Cel mai aproape de suflet îmi este, mereu, proiectul care urmează.

Doamnă Floroian, aș vrea să vă rog, pentru început, să ne spuneți câteva cuvinte despre Centrul de Cultură „ Augustin Bena”Alba…

Înainte de toate aș vrea să vă mulțumesc pentru că îmi dați ocazia să le împărtășesc cititorilor ProAlba câteva repere din activitatea noastră și să-i asigur, totodată, de faptul că ne vom continua misiunea profesională după aceleași coordonate de excelență după care ne-am ghidat și până acum. Revenind la discuția noastră trebuie știut faptul că Centrul de Cultură “Augustin Bena” Alba este o instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Alba, în care își desfășoară activitatea peste 100 de artiști din întreg județul nostru, în cadrul ansamblului folcloric, fanfarei, orchestrei de cameră și școlii de arte și meșteșuguri. De asemenea, alături de ei, activează și cei patru redactori ai reputatei reviste culturale ,,Discobolul”…

Pentru cei care nu știu încă cine a fost Augustin Bena, cel care dă și numele Centrului pe care îl conduceți, vă rog să oferiți câteva lămuriri…

Doctorul în filologie Augustin Bena s-a născut în comuna Pianu din județul Alba și este considerat unul dintre cei mai renumiți animatori ai vieții culturale din Transilvania. A activat ca teolog, profesor și dirijor de cor iar cea mai mare parte a vieții și-a dedicat-o compunând peste 200 de lucrări corale. De asemenea, a tradus, a prelucrat și a transcris partituri îmbogățind, astfel, repertoriul multor coruri din România. A fost rector al prestigioasei Academii de Muzică și Artă Dramatică din Cluj Napoca slujind cu același devotament atât catedra cât și activitatea culturală. Spre bucuria nostră, unul dintre nepoții lui trăiește la Pianu și este omul care ne furnizează, permanent, multe și prețioase date despre înaintașul său, marele om de cultură Augstin Bena.

Revenind la activitatea Centrului, vă propun să ne vorbiți despre câteva dintre proiectele reprezentative derulate în mandatul dumneavoastră de manager al instituției

Primul meu mandat s-a derulat în perioada 2007-2008 atunci când la sugestia domnului Ion Dumitrel, președintele Consiliului Județean Alba, s-a înființat această complexă instituție- Centrul de Cultură “Augustin Bena” Alba. La numai câteva luni distanță, Centrul s-a îmbogățit cu două ansambluri profesioniste, spun eu, de elită: fanfara județului și ansamblul folcloric format din instrumentiști, dansatori și soliști. Fără falsă modestie vă mărturisesc faptul că a fost o muncă titanică, mulți dintre artiști preferând să lucreze pe cont propriu, fără să depindă de un cadru instituționalizat. Tot atunci, pe lângă proiectele cu tradiție pe care le-am continuat, am lansat și câteva proiecte culturale noi, cum ar fi Festivalul Muzicii de Fanfară, obiceiul tradițional ,,Statu la vase” din comuna Șugag ori proiectul de artă tradițională ,,Salonul icoanei tradiționale din județul Alba. “ În actualul meu mandat, care a început în anul 2013, am continuat dezvoltarea instituției prin înființarea unei Orchestre de Cameră care s-a bucurat, încă de la debut, de susținerea și aprecierea unanimă a publicului. De asemenea, am derulat proiecte noi cum ar fi Festivalul de Muzică Ușoară ,,AlbaStar” sau proiectul Zilele Școlii de Arte și Meșteșuguri. S-a reușit implementarea proiectului UNESCO intitulat ,,Tezaure Umane Vii” ori implementarea proiectului internațional ,,Ziua Iei” etc. În ideea promovării, mai ales în rândul tinerilor, a culturii am inițiat proiectul ,,Anotimpurile culturii”, proiect menit să reamintească tuturor viața și opera unor personalități marcante de pe aceste meleaguri. De asemenea, am ținut, în mod exceptional, să nu las să “moară”, din punct de vedere artistic și al tradiției brandurile de aur ale județului Alba. Mă refer aici, de exemplu, la meșteșugurile tradiționale, tulnicăresele din Apuseni, fluierașii din Șugag și purtata fetelor de la Căpâlna. Și, vă spun cu mâna pe inimă, consider acest lucru ca una dintre cele mai dragi reușite profesionale.

augustin benaCare credeți că sunt motivele pentru care activitatea Centrului pe care îl conduceți a devenit atât de cunoscută într-un timp relativ scurt? Practic, „ Augustin Bena” e deja un brand la nivel județean. Și nu numai …

Cred că activitatea diversă și complexă pe care o desfășurăm și care satisface gusturile cele mai diverse pe plan cultural, tinerețea și exuberanța colegilor mei care își doresc să se remarce cât mai mult și care au la îndemână mijloace diverse de a-și face activitatea cunoscută, faptul că îmbrăcăm produsul cultural în forme accesibile și mereu în pas cu cererea de pe piață dar mai ales faptul că facem această muncă cu o infinită placere. Lucru pe care îl simte și publicul. Desigur, un rol determinant îl are și mass media care aduce, în permanență, activitatea noastră în atenția opiniei publice.

Care sunt cele mai dificile probleme cu care vă confuntați în calitatea dumneavoastră de manager?

Evident, prima și cea mai mare greutate e cea de ordin financiar. Nu este o problemă nouă, știut fiind faptul că acest domeniu, cel al culturii, a fost, în toate timpurile, subfinanțat și că, pe de altă parte, un act cultural de calitate implică resurse umane, tehnice și pecuniare serioase. Apoi, există câteva domenii în care ne confruntăm cu lipsa unui personal calificat, cum ar fi, de exemplu, coregrafia populară, dansatorii, cercetătorii și culegătorii de folclor, un specialist în marketing, un specialist în domeniul accesării fondurilor europene, organizatori de evenimente. Unele lucruri reușim să le suplinim prin contracte, altele însă nu. Asta nu înseamnă că greutățile ne dezarmează. Tot ce pot garanta este că ne vom menține la același nivel profesional cu care v-am obișnuit și până acum.

Cum ați caracteriza echipa Centrului?  Știu că, în toate proiectele derulate până în prezent, ați mizat pe o colaborare constructivă cu oamenii din jurul dumneavoastră…

Având în vedere că în cea mai mare parte am avut șansa să formez eu această echipă, fiind primul director al instituției, pot spune că sunt, în general, mulțumită. Sigur, în orice pădure sunt și vreascuri iar lumea artistică, unde orgoliile sunt foarte mari, nu face excepție. De aceea, a fi manager într-o instituție cu artiști în subordine, nu e deloc ușor și nici o zi nu seamănă cu cealaltă. Pe de altă parte însă, eu spun că s-a creat o echipă frumoasă, harnică și cu mult drag de munca pe care o desfășoară. Pentru că altfel nu ar exista rezultate. Asta în condițiile în care e știut că salariile din cultură nu sunt prea motivante. Ca o concluzie, eu personal, sunt mândră de modul în care au evoluat în acești ani majoritatea colegilor mei și am certitudinea că vor rămâne, în timp, un colectiv frumos și unit. Referitor la partea a doua a întrebării, aveți perfectă dreptate. Am mizat mereu pe spiritul de echipă pentru că singur nimeni nu le poate face pe toate și să mai aibă și rezultate frumoase.

Care ar fi cele mai importante proiecte pe care Centrul le are pe agenda sa, începând din luna august?

Vom continua și în acest an colaborările noastre cu primăriile din județ prin susținerea de spectacole în cadrul unor manifestări culturale de excepție, la care suntem organizatori sau parteneri. Vă pot enumera aici Ziua Lemnarului, Festivalul Internațional de Folclor, Tabăra de Creație Plastică sau Tabăra de Cercetare Etnofolclorică, cu țintă pe localitatea Cetea, un adevărat tezaur de cultură tradițională, excelent conservat . Evident, vom fi parte și a unor spectacole în aer liber, în diferite comunități, în cadrul unor manifestări care marchează zilele unor localități sau fiii satului. Și, atenție, toate acestea, doar în luna august! Urmează apoi Festivalul “Strugurele de Aur”, Târgul de Turism de la Albac, Zilele “Augustin Bena”, Colocviile de Etnografie și Folclor, Galele Tezaure Umane Vii, Ziua Națională a României, Concertul de Crăciun, dacă ar fi să numim doar câteva repere importante. Lor li se adaugă și evenimente de mai mică anvergură cum ar fi concertele lunare ale Orchestrei de Cameră, proiectele ,,Între două lumi” și ,,Concertul de nai și orgă” ori diverse expoziții.

Aveți să vă reproșați ceva din punct de vedere profesional ?

Evident că da. Întotdeauna există loc pentru mai bine în tot ceea ce facem. Iar acest lucru e valabil și în domeniul culturii, unde lucrurile sunt într-o continuă mișcare și transformare. Dar, sinceră să fiu, nu îmi place să vorbesc despre mine…

Care este proiectul Centrului care vă este cel mai aproape de suflet?

Întodeauna cel care urmează. Pentru viitor îmi doresc să pun în practică două mari proiecte pe care le-am așternut deja pe hârtie. Urmează să fie dezbătute și eventual aprobate de către ordonatorul de credite. Aceste două proiecte sunt un vis al meu mai vechi. Primul dintre ele e acela de a organiza la Alba Iulia un festival de folclor la care să participle toate localitățile din cele 6 județe de pe cursul râului Mureș, inclusiv localitățile din Ungaria și care să se numească ,,Cântecul Mureșului”. Cel de-al doilea proiect se referă la o manifestare culturală internațională dedicată în totalitate poeziei și formelor ei de manifestare în arte, respectiv în artele plastice, muzică, teatru sau folclor. M-am gândit să se numească ,,AlbaPoemFest- Nopțile Albe(i) de Poezie.

Pe site-ul instituției, www.culturaalba.ro, există o rubrică intitulată “înscrieri”. Având în vedere că există foarte multe persoane interesate de oferta Centrului v-aș ruga să aveți amabilitatea să detaliați puțin acest aspect

Rubrica respectivă se referă la cursurile de formare din cadrul Școlii de Arte și Meșteșuguri. Cei interesați găsesc acolo oferta cursurilor organizate de noi, localitățile în care avem clase externe dar și condițiile de înscriere și numerele de telefon la care pot primi toate informațiile de care au nevoie.

Ce mesaj aveți pentru oamenii din Alba care rămân atașați ideilor de tradiție, cultură dar și de păstrare a valorilor autentice?   

Să țină aproape de noi! Atât ca simpli spectatori dar și ca voluntari sau actanți în proiectele noastre. Să ne urmărească activitatea și să participle la ea pentru că vor avea multe satisfacții. Prin intermediul revistei voastre vreau să le mulțumesc celor ce au participat la evenimentele culturale organizate de noi dar și celor care, cu siguranță, vor participa și în viitor.

Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 22937 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

2 Comments

  1. Un articol exagerat. Plin de neadevăruri. Sub epoca acestei individe, cultura, nivelul de cultură al Centrului, a scăzut dramatic. Nu mai există calitate în evenimentele organizate de ei, oamenii talentați care au mai rămas acolo sunt extrem de puțini. Mulți au ales mai bine să plece.
    În altă ordine de idei, evenimentele atinse de conducerea ei, sunt într-un declin mai mult decât vizibil.
    Privind activitatea ei, se mai poate spune doar: SOS cultura județului Alba!

  2. Interesant. Articolul a aparut in 2014 iar comentariul in 2016 dupa plecarea doamnei de la conducerea institutiei. De ce nu ati comentat atunci? Dupa razboi multi viteji se arata.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*