INTERVIU António Câmara: „În Alba Iulia există ficțiunea pentru viitor și istoria pentru trecut“

Pionier al tehnologiei VR (realitate virtuală), renumitul profesor portughez António Câmara a vizitat Alba Iulia pentru identificarea celor mai bune soluții de promovare turistică a municipiului la nivel internațional prin marketing digital. Ce l-a impresionat pe António Câmara la Alba Iulia, ce potențial are orașul pentru soluții din sfera realității virtuale, cum se poate combina social media cu realitatea virtuală, aflați din interviul de mai jos, acordat blogului oficial de turism al Municipiului Alba Iulia, http://viziteazaalbaiulia.ro/

Reporter:  La ce v-ați așteptat înainte să ajungeți în Alba Iulia?

antonio camaraAntónio Câmara: Am citit despre Alba Iulia și întotdeauna avem tendința să facem o paralelă cu propria noastră experiență. Așadar, am privit Alba Iulia întru-un fel în care reprezintă și nașterea națiunii române (n.a. La Alba Iulia s-a hotărât Unirea Transilvaniei cu România, în 1918). Este locul în care a început România Mare. Așa că, așteptările mele privind Alba Iulia se legau de locul în care s-a născut Romania (n.a. România Mare), de „ Cealată Capitală“ a României. Am citit, de asemenea, că este un oraș istoric, a cărui inimă este Cetatea. Orașul te duce înapoi, în timp. În baza celor citite, se contura un oraș de la care aveam așteptări.

Ce potențial turistic ați descoperit aici?

Când am ajuns aici, am fost surprins, este mult mai bine decât mă așteptam. Sunt de părere că toate colecțiile pe care le aveți în Muzeu (n.a. a vizitat Muzeul Național al Unirii, Sala Unirii, Muzeu Principia) sunt incredibile. Am vizitat Catedralele (n.a. Catedrala Romano-Catolică și Catedrala Încoronării) și Palatul Principilor. M-am întâlnit, de asemenea, cu studenți foarte tineri de la Colegiu (n.a. Colegiul „Horea, Cloșca și Crișan“) și cu un grup de artiști (n.a. Cartierul Creativ Carolina). Cred că această combinație de istorie, Cetatea și oamenii reprezintă un potențial uriaș pentru a inova și a face din Alba Iulia o destinație turistică foarte importantă. În Portugalia s-au schimbat multe în ceea ce privește turismul în ultimii 5 ani. Dar totul a început acum aproximativ 20 de ani. Există mai mulți factori. În primul rând, transportul. Astfel, unul din lucrurile care s-a schimbat în Portugalia au fost zborurile low cost. Destul de repede, au început să ne viziteze oameni din toată lumea. În al doilea rând, am schimbat orașele și le-am modernizat în ceea ce privește facilitățile și infrastructura. Dar cel de-al treilea factor și cel mai important este că am adoptat creativitatea. Lisabona este un oraș creativ, Porto la fel. Creativitatea este umbrela. Este necesar să existe infrastructura. Iar apoi trebuie să existe această umbrela de creativitate, ceva nou. Toată lumea dorește să meargă într-un loc de unde să aibă despre ce să scrie acasă, un loc care este ieșit din comun. Alba Iulia trebuie să lucreze la transport, sunt de părere că acest aspect trebuie rezolvat, are infrastructura și este dispuă să adopte partea creativă. Există multe inițiative care au loc, așa că chiar sunt de părere că dispuneți de toate elementele pentru a reuși. Și ceea ce s-a întâmplat în Portugalia este nu numai că savurăm rezultatele unei munci îndelungate, dar și batem toate recordurile în ceea ce privește turismul. Rezultatele sunt foarte bune, iar turismul ne-a salvat. Economia își revine într-o mare măsura datorită dezvoltării turismului.

Sunteți un specialist în marketing digital. Ce avantaje ar avea Municipiul Alba Iulia la capitolul promovare turistică internațională,  dacă ar apela la soluții din sfera realității virtuale?

camara antonioCred că cei care conduc companii importante, ca Apple, Facebook, Microsoft, Google, creează o lume în care interfața va fi una de realitate virtuală. Realitatea virtuala este utilă pentru teleportare, ne poate purta înapoi în timp sau în viitor. Dar, în zilele noastre, cheia în ochii lumii va fi realitatea virtuală. Ce este de fapt realitatea virtuală? Înseamnă, pe scurt, că putem ajunge într-un loc, ca Cetatea din Alba Iulia, și impune informații. Acestea pot fi povesti, videoclipuri sau animații 3D. Ceea ce e interesant despre Alba Iulia este că aveți instrumentele și le puteți utiliza pentru a ajunge la bătăliile, evenimentele, discuțiile din trecut. Avantajul unui loc istoric este că poate exista realitate virtuala privind trecutul și, de asemenea,  cu viziuni despre viitor. În unele locuri nu exista niciun trecut. Aici aveți peste 1000, 2000 de ani de istorie. Acesta este locul perfect pentru realitatea virtuală. Este vorba despre imaginație, ficțiune. În Alba Iulia există ficțiunea pentru viitor și istoria pentru trecut. Astfel, este un loc perfect pentru realitate virtuală.

Ce soluție considerați că ar fi funcțională?

Ceea ce a făcut Portugalia a fost să utilizeze instrumente de digital marketing: a folosit Twitter, Facebook, Instagram, YouTube pentru a promova țara. În trecut, aveam anunțuri și ziare, dar strategia cu cel mai mare succes a fost cea bazată pe social media. Așadar, să combini social media cu realitatea virtuală este soluția care trebuie adoptată pentru Alba Iulia, pentru că vor veni turiști aici care vor posta. Nu doar realitatea virtuală care le-a fost oferită, ci de asemenea și realitatea virtuală pe care o vor crea la rândul lor.

Cum ar putea deveni virală?

Ei vor veni  aici, vor comenta si vor disemina informația pe social media. Este ca o „multiplicare virală“. Chiar sunt de părere că este o strategie pentru acest loc, nu doar pentru că toate companiile importante din lume o fac, ci pentru că Alba Iulia este un loc perfect pentru realitate virtuală.

Apropos de strategii, daca ați fi pus în situația de a manageria Alba Iulia ca destinație turistică, cu ce concept ați jongla mai mult?

Avem o experiența de 1000 de proiecte în 30 de tari (n.a. compania YDREAMS, înființată de António Câmara este este lider mondial în realitate augmentată). Așadar, avem o experiență semnificativă privind ceea ce merge bine și ceea ce merge rău. Este important să greșești pentru că din greșeli înveți. Chiar cred că putem fi de ajutor pentru că noi am trecut prin toți pașii, nu doar în tara mea, ci și în alte 30 de tari. Am avut multe proiecte în Brazilia, pentru Jocurile Olimpice, multe proiecte în Spania și multe, multe alte proiecte peste tot în lume. Dar ceea ce cred că este cel mai important este că, pentru ca un loc să se dezvolte, este nevoie de oameni în locul respectiv. În trecut, angajai o companie, iar compania aceasta făcea totul. Apoi compania nu mai era prezentă. Cel mai important aspect este acela de a veni aici și de a lucra cu talentele locale, iar ei vor face treaba. O vor face atât de bine, încât ar putea să o exporte și să creeze produse pentru întreaga lume. Acesta a fost un lucru care nu a fost făcut perfect în Portugalia. L-am făcut în schimb în Brazilia, iar acum putem să exportam. Aș fi mai mult decât binevoitor să ajut cu experiența mea.

Cu ce poveste interesantă veți pleca din Alba Iulia?

Ceea ce voi face va fi să scriu un memo despre vizitele mele. Povestea are două părți. Interfața și partea finala. Partea finala este despre cum se poate vedea din punct de vedere grafic. Ce poate fi diferit care ar putea dezvolta Alba Iulia? Este ca o poveste pentru o realitate virtuală. Eu privesc, de asemenea, și din perspectiva creării unui produs fizic care poate fi încercat aici și apoi exportat în întreaga lume. Aceasta este parte inițială. Apoi, cât privește partea finală, aceasta trebuie să fie făcută cu oameni. Referitor la oameni, exista mai multe elemente. În primul rând, cine sunt cei care vor face parte din proiect? În al doilea rând, cum va fi manageriat acest grup? Cel de-al treilea aspect este cum va fi finanțat în diferite etape, care este cel mai bun aranjament instituțional? De asemenea, cum vor fi prezentate toate acestea? Comunicarea este cheia. Pentru că oamenii trebuie să fie informați. Aici pot face o paralelă cu oameni cu care Portugalia are foarte mare succes, pentru că am învățat fotbal și tenis timp de 60 de ani. Avem oameni foarte competenți, am creat scoli, am creat un sistem pentru a îi exporta. Iar apoi i-am inclus în echipa națională și toți se antrenează la cel mai înalt nivel din lume. Am comunicat foarte bine. Voi scrie despre cum să creezi toate aceste cicluri pozitive cu privire la utilizarea tehnologiei, crearea de produse, dezvoltarea resurselor umane și voi încerca sa creez un fel de ecosistem care generează mai multe resurse pentru Alba Iulia și pentru societate. De asemenea, ceea ce cred că reprezintă cheia este ca oamenii să aibă o viață pasionată. Am avut un bun profesor care a fost asistentul lui Allan Turing în cadrul proiectului „Enigma“, în cel de-al doilea război mondial pentru a decoda mesajele germane. La seminarul la care preda principiul a fost: e mai bine să greșești și să fii pasionat, decât să ai dreptate și să fii plictisitor. Cred cu tărie că cel mai bun lucru pentru toată lumea este sa aibă o viată pasionată. Bineînțeles că trebuie să existe o siguranță, dar poți avea o viață în siguranță, dar plictisitoare. Ceea ce îmi inspiră acest loc și am văzut că inspiră și celor tineri este să facă ceva captivant. Haideți sa transformam acest oraș într-un loc plin de viață în care toată lumea să vrea să ajungă. Și Lisabona a fost un oraș plictisitor, frumos dar plictisitor. Iar acum când ajung în weekend observ cu plăcere că au loc multe activități, că a devenit un loc plin de viață. Chiar cred că acesta este scopul și pentru Alba Iulia: trebuie să devină un loc foarte plin de viață.“

CamaraAntónio Câmara a vizitat Alba Iulia în perioada 13-16 iunie 2017. Distinsul oaspete a vizitat Muzeul Național al Unirii, Sala Unirii și Muzeul Principia, Catedrala și Palatul Episcopal Romano-Catolic, Palatul Principilor, fiind ghidat de oameni de cultură din Alba Iulia. Profesorul s-a întâlnit și cu elevi ai Colegiului „Horea, Cloșca și Crișan“. Universitarul a susținut și o Conferință cu tema „Augmenting Cities: State of the Art and Unconventional Ideas“ (Realitate Urbană Augumentată: Stadiul actual al tehnologiei și idei neconvenționale), la Universitatea „1 Decembrie 1918“ din Alba Iulia. Vizita a avut ca scop documentarea la fața locului pentru identificarea celor mai bune soluții de promovare turistică a municipiului la nivel internațional prin marketing digital.

Prezența lui António Câmara la Alba Iulia a fost organizată în cadrul proiectului internațional „Conținut digital generat de utilizatori, Social-Media și instrumente digitale pentru creșterea capacității managementului urban – Orașe interactive (Digital, Social Media and user generated – Content boosting Urban Management – INTERACTIVE CITIES)“, în care Municipiul Alba Iulia are calitatea de partener.

Interviu realizat de Nicu Neag

Foto: Florin Duțulescu

 

 

Despre Redacția ProAlba 37472 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*