Cugir: Modernizarea si eficientizarea transportului public urban, pe mai mult de 14 km strazi, cu sase noi autobuze hibride, 41 de noi statii si 70 de biciclete pentru bike-sharing

Primul contract din Regiunea Centru care vizeaza reducerea emisiilor de carbon prin imbunatatirea transportului public si a mobilitatii urbane a fost semnat azi la sediul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Centru, de catre directorul general Simion Cretu si primarul orasului Cugir, Adrian Teban, in prezenta presedintele Consiliului Judetean Alba, Ion Dumitrel. Valoarea totala a proiectului depaseste 57 milioane lei, din care 98% din valoarea eligibila sunt sume nerambursabile REGIO – aproape 10 milioane euro. Prin proiect se vor achizitiona autobuze cu propulsie hibrida, biciclete electrice, vor fi modernizate cateva statii de autobuz si vor fi construite de cinci ori mai multe, fiind modernizata si infrastructura rutiera pe o lungime totala de peste 14 km, din orasul Cugir si cele 7 localitati componente: Bocsitura, Bucuru, Calene, Feteni, Goasele, Mugesti si Vinerea.

Obiectivul general al acestui proiect, finantat in cadrul Axei Prioritare 3 a Programului Operational Regional, este reducerea emisiilor de carbon in orasul Cugir, pe baza directiilor de actiune identificate in Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) al municipalitatii, prin optimizarea transportului in comun, promovarea deplasarilor cu mijloace de transport alternative. Nu in ultimul rand se doreste cresterea mobilitatii urbane si a sigurantei traficului, prin reorganizarea intersectiilor in punctele critice si in zonele cu risc ridicat.

”Traficul din orasul Cugir este in prezent dominat de prezenta automobilului privat, care constituie optiunea prioritara, si uneori unica, de deplasare a locuitorilor. Conform sondajului de opinie printre locuitorii orasului privind calitatea serviciilor de transport public de persoane, un procent de 55% dintre cei chestionati utilizeaza autovehiculul personal in vederea deplasarii zilnice, atat in vederea accesarii locurilor de munca, cat si catre institutiile de invatamant, catre cele medicale sau spre alte servicii publice sau private. De asemenea, studiul de trafic realizat a aratat o pondere a automobilelor in trafic de peste 67% pe toate arterele monitorizate. In acest context, primaria Cugir a initiat proiectul de fata, care isi propune sa contribuie la schimbarea prioritatilor si a mentalitatilor, de la o mobilitate bazata pe utilizarea autoturismelor, la o mobilitate bazata pe transportul in comun, ecologic, de inalta calitate si eficient; pe utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, in sistem bike-sharing, dar si pe mersul pe jos. La baza elaborarii proiectului a stat „Planul de Mobilitate Urbana Durabila a orasului Cugir”, care se refera la perioada 2016 – 2030 si acopera zona preurbana si urbana, formata din orasul in sine si cele sapte localitati componente: Busitura, Bucuru, Caline, Feteni, Guasele, Mugesti si Vinerea”a declarat domnul Adrian Teban, primarul orasului Cugir.

Prin proiectul „Reducerea emisiilor de carbon in orasul Cugir bazata pe Planul de Mobilitate Urbana Durabila” se doreste modernizarea infrastructurii traseelor mijloacelor de transport in comun, cu o lungime totala de 14.182 metri. Concret, va fi reabilitat carosabilul pe urmatoarele strazi: artera Principala din Vinerea, Strada Victoriei, Strada Stadionului, Strada Ion Budai Deleanu, Strada Mihai Viteazul, Strada ”1 Decembrie 1918”, Strada Rozelor, Strada Ion Creanga, pe traseele 1 si 2, Strada Tineretului, Strada Alexandru Sahia, pe traseul 2, Strada Nicolae Balcescu, Strada Grivitei si Strada Raul Mic. De asemenea, va fi introdusa o noua ruta de transport public local, denumita “Linia T3”, care face legatura intre Zona Gara si Zona Suseni, in prelungirea liniei 1. Pentru siguranta circulatiei rutiere se vor realiza lucrari de semnalizare verticala vor fi reproiectate giratiilor si intersectiilor din punctele critice si in zonele cu risc ridicat.

O alta componenta a proiectului prevede achizitionarea a 6 autobuze cu propulsie hibrida, cu trei usi si motor vertical; dar si modernizarea a 8 de statii de autobuz existente si construirea a 41 de statii noi, instalarea unor sisteme de afisaj date calatori pentru transportul in comun, a unui sistem monitorizare video, precum si a unor automate pentru eliberarea biletelor. Astfel se va realiza un sistem nou de management al traficului, cu investitii menite sa asigure informarea cetatenilor asupra timpilor de asteptare a mijloacelor de transport si a timpilor de deplasare. Prin acest sistem se va realiza si eliberarea electronica a biletelor de calatorie – e-ticketing – care include automate de eliberare bilete si reincarcarea cardurilor de calatorie; monitorizarea video a intersectiilor si a statiilor de autobuz etc.

Nu in ultimul rand, in vederea promovarii deplasarilor cu mijloace de transport alternative, proiectul propune o serie de masuri pentru imbunatatirea calitatii retelei de transport ciclist si pietonal, cresterea sigurantei deplasarilor si reducerea timpilor parcursi in conditii de confort sporit. Astfel, pe strazile supuse modernizarii vor fi realizate piste de biciclete in suprafata de peste 28.026 m.p. Vor fi achizitionate 70 de biciclete, care vor fi puse la dispozitia locuitorilor pentru utilizare cu titlu gratuit, dar si sapte standuri cu 20 porti, pentru gazduirea bicicletelor si software-ul aferent sistemului de bike-sharing.

Desigur, intregul proiect prevede si reabilitarea si extinderea de trotuare, in suprafata totala de peste patru hectare. Fata de suprafata actuala de 9.818 mp, suprafata trotuarelor va fi extinsa de peste 4,5 ori. Impactul scontat al acestor masuri este promovarea deplasarilor cu mijloace de transport alternative, cresterea numarului de kilometri de infrastructura modernizata, incurajarea locuitorilor orasului Cugir sa utilizeze bicicletele sau mersul pe jos, ca principale mijloace de deplasare, contribuind la reducerea poluarii orasului si la o crestere sustenabila a mobilitatii urbane.

  ”Masurile propuse de administratia locala au scopul de a scadea numarul de autovehicule utilizate pentru deplasarile zilnice si scaderea gradului de poluare datorita utilizarii mijloacelor de transport motorizat. La nivelul judetului investim in reabilitarea mai multor artere judetene, care fac legatura cu reteaua nationala de transport si, prin acest proiect, putem spune ca orasul Cugir este printre primele care raspunde acestei cerinte de eficientizare a transportului urban si acestei prioritati europene si nationale care urmareste reducerea poluarii si cresterea mobilitatii cetatenilor si a bunurilor cu metode moderne, prietenoase cu mediul”, a declarat domnul Ion Dumitrel, presedintele Consiliului judetean Alba.

In acest moment transportul rutier din Cugir se confrunta cu o stare tehnica nu foarte buna a drumurilor, traficul fiind caracterizat de o supraincarcare pe anumite sectoare de drum si de faptul ca reteaua de circulatie rutiera existenta nu deserveste toate zonele cu potential de utilizare. Transportul public de persoane prin curse regulate in orasul Cugir este deservit doar de doua linii de transport in comun, care traverseaza orasul de la nord la sud, facand, de asemenea, legatura localitatii apartinatoare, Vinerea, cu orasul. Infrastructura retelei de transport este nefavorabila pietonilor si biciclistilor, atat sub aspect cantitativ, cat si calitativ, cu favorizarea autovehiculelor pe caile de rulare. Pe unele sectoare de drum presiunea exercitata de prezenta autovehiculelor stationate si de elementele de mobilier urban face dificila deplasarea pietonilor pe trotuar, expunandu-i la riscuri prin utilizarea cailor de rulare auto.

  ”Edilii din Cugir nu sunt la primul proiect finantat prin Programul REGIO. Si in perioada precedenta au fost realizate investitii pentru modernizarea unor strazi, dar si a unor obiective socio-economice, iar pentru aceasta perioada se lucreaza deja la eficientizarea energetica a Maternitatii Spitalului Orasenesc, un proiect in valoare totala de aproape 14 milioane lei. In plus, acum se investeste si in domeniul social, pentru crearea unui pentru crearea unui centru de varstnici, ce include o cantina sociala, si modernizarea gradinitelor 2 si 3 de la Scoala Gimnaziala ”Iosif Pervain”, in valoare totala de peste 5 milioane lei.  Realizarea investitiilor propuse prin PMUD in oras este impusa de necesitatea de a realiza o infrastructura la standarde europene, astfel incat traficul in localitate sa se desfasoare in conditii maxime de siguranta si confort. De masurile propuse prin aceasta initiativa vor beneficia toti locuitorii din zona, adica mai mult de 25.000 persoane, efectul obtinut fiind cresterea atractivitatii transportului public, alaturi de cresterea confortului utilizarii modurilor nemotorizate de transport. Pe de alta parte, prin cele doua proiecte pe care le-am mentionat, orasul Cugir va utiliza peste 70 milioane lei in vederea reducerii consumurilor si cresterea eficientei energetice, pentru oferirea de solutii viabile pentru cetateni, fie ca e vorba de eficientizarea unor cladiri publice, fie ca e vorba de cresterea mobilitatii, fie ca vorbim de dezvoltarea invatamantului si a serviciilor sociale”, a declarat domnul Simion Cretu, director general ADR Centru.

Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 18859 Articles
E-mail: office@proalba.ro Telefon: 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*