Costul de a nu face nimic

Criza coronavirus a paralizat economia din întreaga lume. Și, cum toate au un preț, a nu face nimic în aceasta perioadă are un cost. Mare.

În afara de costurile evidente (stocurile de materiale și produse finite, amortizările, etc) mai există costuri ascunse, de care orice CEO ar trebui să țină cont.

Dintre aceste costuri ascunse, cel mai important este inerția (oamenii se obișnuiesc să nu facă nimic și va fi greu să ‘re-pornească’). Aceasta va cauza o întârziere de câteva săptămâni până la atingerea performanței maxime.

Fiecare om din companie, a fost antrenat (formal sau informal) să facă lucrurile pentru care a fost angajat, cu eficiență maximă. Fiecare putea să spună cu precizie secvența pe care trebuia să o facă pentru a ajunge la ceea ce se așteaptă de la el (ce măsurători trebuia să facă, cât de des, ce face dacă nu este în regulă, etc, sau cum ajungi la o anumită fereastră în soft, șamd).

Scopul antrenamentului (a oricărui antrenament) este de a te ajuta să faci lucrurile de rutină cât mai repede, fără să mai gândești ce și cum trebuie să faci. Când ești la volan nu te gândești unde este frâna, piciorul se duce automat pe frână.

După o pauză de mai multe săptămâni, oamenii încep să uite, „reflexele” nu mai sunt atât de bune sau chiar se pierd.

La fel se va întâmpla și în cazul angajaților tăi: după 4-6 săptămâni de „pauză” își vor pierde obiceiurile, reflexele și vor ‘uita’ standardele companiei. Toate acestea vor încetini demararea activității la performanță maximă. Este un cost,  acum necuantificabil (și care poate fi eliminat) dar un cost imens după re-pornire (15-20% din capacitate).

Două dintre acțiunile posibile le vom discuta în continuare (mai multe acțiuni găsești aici):

1. Păstrează legătura cu angajații.

Păstrează, într-un mod regulat, legătura cu angajații. Reamintește-le valorile companiei, standardele, și modul de lucru. Cere feedback oamenilor, nu-i lăsa să se simtă părăsiți.

A doua, și cea mai importantă acțiune posibilă este:

2. Re-gândirea sistemului de management.

Mulți dintre clienții mei mi-au spus „Dacă am putea opri pentru câteva zile, să punem lucrurile la punct, și să pornim așa cum dorim”. Iată că acum putem (vrem sau nu vrem).

Este o oportunitate ce trebuie fructificată și de care trebuie să profităm cât mai mult. Cu atât mai mult cu cât vor fi multe schimbări rezultate după criza coronavirus. Practic,  re-gândirea sistemului de management și a strategiei companiei reprezintă o necesitate și nu o opțiune.

Așadar începeți să re-gândiți sistemul de management în contextul noilor provocări și a realității în care trăim. Și, nu uitați că o parte dintre aceste provocări vor deveni standard în viitorul nu foarte îndepărtat.

Adrian Oprea, MBA, inginer mecanic, consultant și autor a mai multor articole. De peste 10 ani firma sa AVO Lean Consulting lucrează cu companii de top din România,îmbunătățind continuu starea clienților, astfel încât  să atingă cea mai bună eficiență.

Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 21483 Articles
E-mail: office@proalba.ro Telefon: 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*