Comunicat presă|Mihail David (USR PLUS):Învățământul dual, o perspectivă necesară pentru viitor

“Zboară veşti contradictorii,/Se-ntretaie ştirile…/Ce e?… Ce e?… Spre podgorii/Toţi întorc privirile./(…)/S-a ivit pe culme Toamna…” spune, cu farmec, George Topârceanu. Odată cu ivirea toamnei începe și școala. Dar niciodată nu a început așa cum începe acum. Începutul anului școlar vine, întotdeauna, cu un amalgam de sentimente și trăiri atât pentru copii, cât și pentru cadrele didactice.

Anul acesta începutul de an școlar aduce, însă, provocări dintre cele mai mari. Copii și cadre didactie se întorc la școală neavând o imagine clară a zilei de mâine și purtând pe umeri tarele sistemului de învățământ. Trăim într-o lume care stă sub semnul schimbării și care ne lansează provocări fără precedent.

Anul școlar 2020 – 2021 începe în 14 septembrie, în zodia nefastă a pandemiei, fiind luate în calcul trei scenarii – roșu, galben și verde – în funcție de situația epidemiologică. Direcţiile de sănătate publică trebuiau să informeze până pe 7 septembrie inspectoratele şcolare şi comitetele pentru situaţii de urgenţă cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, în funcţie aceasta urmând a se stabili scenariul și măsurile pentru începerea şcolii.

Inspectoratul școlar județean propune spre aprobare Consiliului județean pentru situații de urgență scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ în funcție de situaţia epidemiologică şi de resursele existente în fiecare dintre acestea. De asemenea, avem o multitudine de reguli noi pentru amenajarea sălilor de clasă, asigurarea distanţării fizice între elevi sau dotarea băncilor cu separatoare, organizarea circuitelor funcţionale și a spaţiilor pentru pauze, materiale de curăţenie, igienă şi dezinfecţie, stocuri de rezervă pentru materiale de protecţie pentru elevi şi personal, instruirea personalului, un responsabil cu activităţile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2. Vor trebui evitate experimentele practice care necesită mişcare şi/sau interacţiune strânsă între elevi iar elevii nu se vor muta din clasă în laboratoare.

Masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor, fiind în rest obligatorie pentru toată lumea. Elevii vor trebui să poarte masca de protecție inclusiv în timpul recreaţiei în aer liber, dacă spaţiile sunt aglomerate sau dacă nu este asigurată distanţarea de minim un metru. De asemenea, pentru a reduce fluxul de elevi, intrarea se va face prin mai multe uşi de acces. Pauzele vor fi decalate pentru a limita numărul de persoane prezente în același timp în grupurile sanitare şi în curtea şcolii, iar elevii vor fi instruiţi să nu interacţioneze fizic.

Măsurile de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 sunt numeroase, va dura o vreme până când ele vor deveni obișnuință, și, din păcate, ele se suprapun peste tarele unui sistem educațional care are nevoie de o reformă profundă și concretă.

Unul dintre domeniile prioritare pentru mandatul meu la Consiliul Județean, este cel al educației. În realizarea proiectului meu pentru educație în județul Alba voi beneficia de sprijinul și expertiza lui Radu Szekely pentru toate formele de învățământ de la noi din județ.

Radu Szekely a lucrat peste 16 ani în sistemul finlandez de educație, din 2006 este consultant în Comisia Europeană pentru Educație și Cultură și este unul din fondatorii Școlii Finlandeze din Sibiu. In 7 mai 2020 a participat împreună cu peste 70 de profesioniști din Comisia Europeană, Ministerul Educației și Cercetării, camere de comerț, ONG-uri, cadre didactice, sectorul privat, administrații publice și ambasade la o întâlnire online consacrată impactului pandemiei COVID-19 asupra învățământului profesional în sistem dual.

Este momentul întoarcerii la realitate în educația din România, este momentul să înțelegem că avem nevoie de profesioniști la toate nivelele și în toate domeniile. Trebuie să dispară mentalități care vin din perioada comunistă, când șansa evadării dintr-o viață închisă, dură, pe câmp sau în uzinele care măcinau sănătatea celor ce trudeau în ele era facultatea. Trebuie să dispară ambițiile și nerealismul părinților care vor cu tot dinadinsul să își vadă copiii cu diplome universitare, căci acești tineri nu vor avea aptitudini reale pentru diplomele pe care le iau mult prea ușor. Afluxul foarte mare de specializări „la modă” nu face decât să producă șomeri, pentru că aceia care nu vor fi capabili să își practice profesia înscrisă pe diploma de la universitatea nu vor avea nicio ată calificare.

Munca cinstită nu este o rușine, iar un profesionist cu reale aptitudini în meseria sa va fi dovada vie a proverbului „meseria este brățară de aur”. Este nevoie ca școlile profesionale să fie readuse în peisajul educațional românesc, iar pentru aceasta o formă ideală este învățământul dual.

Invățământul dual face parte din sistemul de învățământ de stat gratuit, fiind susținut de Ministerul Educației Naționale. Tinerii care aleg să învețe o meserie în acest sistem beneficiază, spre deosebire de programele obișnuite ale ministerului, și de un sistem bursier privat. Este destinat absolvenților de clasa a VIII-a, ponderea orelor de pregătire practică și teoretică fiind, în linii mari, următoarea:

– Anul I: 80% ore teorie și 20% ore practică în cadrul companiilor
– Anul II: 50% ore teorie și 50% ore practică în cadrul companiilor
– Anul III: 25% ore teorie și 75% ore practică în cadrul companiilor

Reprezentantul Comisiei Europene a subliniat importanța sistemului educațional dual și importanța parteneriatelor eficiente între sectorul privat și cele public pentru creșterea atractivității învățământului profesional dual. Prin intermediul Fondului Social European, Comisia Europeană este pregătită să sprijine România în eforturile sale de a îmbunătăți sistemul educațional dual în următorii ani.

În contextul generat de pandemia de SARS-CoV-2, reprezentanții Ministerului Educației au declarat că învățământul profesional în sistem dual trebuie reorganizat în așa fel încât, pe perioada stagiilor de practică, să se asigure sănătatea copiilor. Companiile trebuie să ajusteze modul în care vor asigura aceste activități ceea ce va genera probleme suplimentare.

Cu privire la efectele situației epidemiologice actuale, VoHub – coaliția pentru promovarea învățământului profesional dual în România a avertizat că aproape 13.000 de elevi din învățământul în sistem dual se află în risc de abandon școlar în contextul în care unele dintre companiile care susțineau practica sunt închise sau au dificultăți economice din cauza epidemiei SARS-CoV-2 și au nevoie de sprijin pentru a răspunde nevoilor educaționale și ale pieței muncii.

Pe termen lung abandonul școlar are efecte negative asupra dezvoltării sociale şi creşterii economice. România este a treia țară din Uniunea Europeană în ceea ce privește abandonul școlar, cu o rată de 16,4%, ținta propusă statelor membre pentru 2020 fiind reducerea abandonului școlar, sub pragul de 10%. Numărul total al elevilor înregistrați în învățământul dual în anul școlar 2019-2020 a fost de 12.908. Pentru anul școlar 2020-2021 și-au anunțat intenția de a deveni parteneri de practică peste 760 operatori, în creștere cu 10% față de anul școlar anterior, în paralel cu o creștere de aproape 30% a ofertei de școlarizare. Dacă, până acum, pentru companiile interesate de acest tip de școlarizare, provocarea cea mai mare era lupta cu mentalitatea că școala profesională este rezervată elevilor slab pregătiți, acum eforturile sunt canalizate spre menținerea angajamentului asumat față de elevii din sistemul dual.

În opinia lui Radu Szekely, agenții economici au nevoie de măsuri clare din partea autorităților, altfel învățământul dual se va confrunta cu riscul abandonului școlar. Agenții economici sunte grav afectați de măsurile de prevenire a epidemiei și, fără un sprijin financiar substanțial din partea autorităților naționale sau a Comisiei europene, nu vor putea suporta cheltuielile de pregătire a forței de muncă în învățământul dual. În plus, pentru a exista garanția că practica profesională poate fi organizată la agenții economici, industriile au nevoie de un cadru clar, cât se poate de predictibil, în care să poată opera.

Este, deci, nevoie de eforturi conjugate ale actorilor politici, economici și din educație în scopul păstrării unităților de învățământ dual, a asigurării continuității acestora, având în vedere interdependența evidentă dintre toți aceștia. Agenții economici implicați în pregătirea elevilor asigură nu doar fluxul de forță de muncă specializată de pe piață, ci și oferta de locuri de muncă. La nivel politic, măsurile de sprijinire a agențior economici grav afectați de pandemia de SARS-CoV-2 înseamnă nu doar relansare economică, ci și garanția locurilor de muncă pentru generațiile viitoare și o creștere economică sigură și sustenabilă. Odată cu funcționarea acestui mecanism, unitățile școlare integrate în sistemul de învățământ dual își vor putea continua activitatea, iar copiii care studiază în cadrul acestui sistem vor avea nu doar posibilitatea găsirii unui loc de muncă după absolvire, ci, cu ajutorul sistemului de burse private, vor ridica o parte din povara financiară pe care părinții o suportă pentru a asigura rămânerea copiilor în școală.

Iată de ce susțin învățământul dual și de ce acesta este o parte atât de importantă a planului meu pentru educație în județul Alba. Activând în domeniul privat, înțeleg foarte bine necesitatea învățământului dual și am posibilitatea de a avea, prin intermediul colaborării nu doar cu specialiști de calibrul lui Radu Szekely, ci și cu agenți economici privați din județ dispuși să se implice în acest amplu proiect, o privire de ansamblu obiectivă și corectă asupra a ceea ce este nevoie și poate fi făcut, împreună, pentru prezentul și viitorul județului Alba.

Pe 27 septembrie votați Mihail David pentru Președinția Consiliului Județean Alba și echipa de consilieri județeni USR PLUS.

 

Comandat de Partidul Libertate, Unitate și Solidaritate (parte a Alianței USR PLUS)  

Executat de SC START MEDIA CENTER SRL – portal www.proalba.ro 

Cod mandatar financiar 21200391

 

Redacția ProAlba
Despre Redacția ProAlba 22827 Articles
Contact: office@proalba.ro | 0740.430.128

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*